Quentin Sirjacq - Far Islands And Near Places

Karaoke Kalk Records

De Parisien Sirjacq is naast een in Frankrijk geboren pianist-componist ook vooral een multi-instrumentalist, die inmiddels al een aantal albums, waaronder enkele soundtracks zoals 'Bright Days Ahead', op zijn muzikaal cv heeft. Als componist werkt hij niet enkel aan soundtracks, maar voorziet hij ook muzikale scores voor theater en radio. Hij begon aan een studie piano en compositie in Den Haag. Tijdens een bezoekje aan Amsterdam ontmoette hij er de avant-garde muzikant Fred Frith, die hem aanzette tot het verder afwerken van zijn studie.

Far Islands And Near Places

In 2009 bracht Sirjacq debuut 'La Chambre Claire' uit. Sindsdien werkte hij samen met Dakota Suite (met Chris Hooson en David Buxton voor onder meer 'There Is Calm To Be Done' uit 2014) en met het Japanse Schole Records-label, waarbij hij samenwerkte met Akira Kosemura en Shin Kikuchi. Inmiddels heeft hij een resem releases onder de arm en speelt hij regelmatig concerten in Japan, maar ook in de rest van de wereld.

'Far Islands And Near Places' is zijn eerste album op het Berlijnse Karoake Kalk-label. Het bouwt voort op zijn 'Piano Memories', al is er ook veel meer aan de hand. Sirjacq wilde de pianosound verrijken door er nieuwe geluiden aan toe te voegen; nieuwe instrumenten en geluiden (Fender Rhodes, synths), die de resonantie van de piano zouden versterken, evenals de ritmische kwaliteiten (met dank aan Arnaud Lassus die excelleert op marimba, vibrafoon en glockenspiel).

Op het album worden heden (moderne opnametechnieken, technologie,...) en verleden (piano en percussie) mooi met elkaar verweven met als doel de innerlijke wereld van de luisteraar te versterken. In die zin tracht hij verschillende ideeën uit verschillende muzikale werelden bijeen te brengen.

En als kers op de taart is er het wondermooie artwork: 'Le Fruit Du Dessin' van Jerome Zonders (2014, houtskool en grafiet op papier, 24x32 cm), een stuk uit de 'Fatum' tentoonstelling. Niet toevallig, want die toont twee handen in elkaar verweven; twee zorgende handen, die met veel precisie en oog voor detail en nuance worden afgebeeld in schakeringen van wit en grijs.

In zijn kern is dit een erg sober en naakt pianoalbum, opgenomen en gemixt door Vincent Taurelle in Pantin (Frankrijk) terwijl de mastering in handen was van Hiro Iguchi in Tokyo. Toch weet Sirjacq met dit album erg oprecht en authentiek over te komen, net door veeleisende ambitie te tonen. 'Far Islands And Near Places' is van een grandioze muzikale rijkheid, gezien hij met dit album een geweldige dwarsdoorsnede van zijn oeuvre maakt.

Het zou het album onrecht aandoen om er specifieke tracks uit te halen, want het werk staat op zichzelf en is in theoretisch opzicht een ondeelbaar geheel. Negen composities die fraai aan elkaar gehangen worden zodat een erg gelaagd verhaal zich ontwikkelt. De aanwezigheid van de piano verwijst naar de wereld van de klassieke muziek, maar ook de wereld van de avantgarde (de invloed van Fred Frith tijdens Round Dance en It's Raining In My House ) is aanwezig en met een compositie als Bodies verkent hij de wereld van ambient en dance.

Dit album doet denken aan de soundtrack van 'Amélie Poulain' van Yann Tiersen, al is het qua instrumentatie, feel en sound rijker. Zo schippert een dromerige compositie als Orange wat tussen klassiek en new age, maar straalt het zorgeloze rust uit. Mooi, rond en perfect. Eveneens badend in meditatieve rust is Far Islands, waar elke noot er echt toe doet.

Naar het einde toe, zo ergens vanaf de track Wolves, die op fantastische percussie steunt, wint het album aan kracht. Het kalme, zelfs meditatieve wordt dan verruild voor een wat wilder, meer experimenteel karakter. Soms flirt Sirjacq schaamteloos met het  romantische, maar zonder de schaduwkant ervan te willen verbergen, zoals bijvoorbeeld tijdens het donkere Cold Lands.

Het verhaal, dat Sirjacq op dit album brengt, is er één van een reis doorheen verschillende plaatsen ver weg waar we ons niet altijd van bewust zijn, onder meer door klassieke compositietechnieken te mengen met moderne technologie. Fans van neoklassiek, ambient en/of moderne kamermuziek mogen dit album blindelings aanschaffen.

Neem gerust een kijkje op zijn website of beluister het album op bandcamp.

26 september 2016
Philippe De Cleen