#LloydColeKiest - The Walker Brothers - The Electrician (1978)

#LloydColeKiest - The Walker Brothers - The Electrician (1978)

Welke muziekjes drijven onze favoriete Glaswegian Lloyd Cole eigenlijk?

Nog zo'n behoorlijk eigenzinnige keuze van Lloyd Cole, die door niemand minder dan Julian Cope op weg gezet werd naar het oeuvre van Scott Walker met de compilatie 'Fire Escape In The Sky: The Godlike Genius Of Scott Walker', begin jaren tachtig.

In die tijd was het solowerk van Scott Walker 'Scott 1', '2', '3' en '4' zogenaamd "out of print", maar Cole was erachter gekomen dat platenfirma Polydor een bibliotheek bezat, die ook alles bevatte, wat ze onder Polygram hadden uitgebracht: “You could get into it if you climbed out of a window, walked around this balcony and climbed into another. So I borrowed the Scott records for a few days and taped them and I was completely blown away.”

Toen de zoon van Lloyd Cole een paar jaar geleden begon te praten over The Electrician dat nog door The Walker Brothers was uitgebracht op laatste plaat ‘Nite Flights’, kende hij dit niet, want de plaat was in 1978 compleet genegeerd en geflopt. En opnieuw was hij immens gecharmeerd: “I didn’t know it and I don’t think Scott Walker did anything as challenging and beautiful at the same time as this.”

Het titelnummer Nite Flights zou in 1993 door Bowie nog gecoverd worden op 'Black Tie, White Noise', maar The Electrician is het meest imponerende nummer van de lp, waarop Scott Walker de giftige pijlen richt op thuisland USA met het buitenlandse beleid in Latijns-Amerika.

Het nummer is gigantisch ver verwijderd van het basisrepertoire van The Walker Brothers, dat eerder over getroubleerde teenage angst handelde in plaats van deze angstaanjagende, Kafkaïaanse song, die naar verluidt ook de inspiratie was voor Midge Ure, die er Vienna van Ultravox op modelleerde. Geen sant in eigen land, die Scott Walker maar hij kon er zelf mee lachen: “I’ve become the Orson Welles of the record industry. People want to take me to lunch, but nobody wants to finance the picture.”

2 april 2024
Laurens Leurs