Motek Complete chaos is toegelaten

Complete chaos is toegelaten
Motek

Het duurde voor hen een tijdje, maar het debuutalbum van Motek is er. Er zijn veel lovende reacties over deze groep, zowel over de cd als hun live reputatie. De bal ging aan het rollen, en Music in Mind nodigde hen uit om er te spelen. Naar aanleiding hiervan namen we ze onder de loep.

Jullie sluiten op 23 februari de voorlaatste dag van Music In Mind af. Vereerd om naast groepen als Gravenhurst en I Like Trains te spelen? Vereerd, dat is niet echt het goede woord, we zijn vooral blij dat we een plaatsje krijgen op zo’n goeie affiche en dat er programmatoren bestaan die hun nek durven uitsteken. "Vereerd" doet me denken aan "rusten op je lauweren" en dat is iets wat je ten alle tijden moet vermijden. Gewoon blijven verderdoen en je niet teveel aantrekken van wat er is, niet van de goede en niet van de slechte dingen. Een beetje een kluizenaarsmentaliteit in het zoeken is zeker niet contraproductief. Komen jullie zelf ook nog eens langs op Music in Mind? Natuurlijk, maar we kunnen niet alles bekijken wat we zouden willen, dus het zal moeilijk worden om te kiezen. Van de dingen die ik nog niet gezien heb zou ik misschien wel het volgende willen meepikken: Max Richter, James Yorkston, dvj Oof, Sinner dc en The Album Leaf. Ook benieuwd om de jongens van Ef nog eens te zien. We hebben al eens samen met hen gespeeld. Visuals zijn al van in den beginne een deel van jullie performance. Maar wat mogen we precies verwachten bij "Do You Do Us Too"? Wordt dit een vast element van Motek, of eerder iets sporadisch?"Do You Us Too?" is een concertperformance die mikt op een nieuwe kijk- en luisterervaring. We spelen in een ruimte achter semi-transparante projectiedoeken waarop afwisselend beelden van de band en van het publiek te zien zijn en diverse visuals. Het is een totaalconcept. We proberen de verhouding tussen de muzikanten en het publiek bloot te leggen, net als de emoties van de twee partijen. "Do You Us Too?" speelt met de grenzen van een "normaal" rockconcert en tracht die zowel expliciet te formuleren als te weerleggen en te verruimen. Het is een poëtische audiovisuele trip, tussen het reële en het imaginaire. Tijdens een aantal residenties in de Beursschouwburg Brussel, Vooruit Gent, Stuk Leuven en Netwerk Aalst is "Do You Us Too?" tot stand gekomen. We hebben deze voorstelling al ongeveer een tiental keer gebracht, het is eerder "work in progress". Wanneer het klaar zal zijn weten we niet, zoiets weet je eigenlijk nooit echt zeker. Binnenkort en ook tijdens de zomermaanden gaan we in de Pianofabriek Brussel werken aan een nieuwe voorstelling. Wat dat zal worden is nog onduidelijk, er zijn tal van ideeën die nog sterk moeten kunnen groeien. De link tussen audiovisualiteit en het oprecht raken van het publiek zal blijvend opgezocht worden. Maar daarnaast speelt MOTEK ook in "gewone/rock" set-up, weliswaar werken we steeds met projecties. Bij gewone optredens bevindt het projectiedoek zich achter de muzikanten en is de lichtshow heel minimaal. Op kleinere locaties lukt het ons bijzonder goed om een zeer intimistische sfeer te creëren.  Jullie debuutalbum is nu al even uit. Is het voor een Belgische band in het ruime post-rockgenre moeilijk zoiets te doen, of ging het eerder snel? We hebben dit album in eigen beheer uitgebracht op ons label Asthmatic Whale en dus zelf gefinancierd. Eigenlijk had het album er meer dan een jaar eerder moeten zijn maar door tal van redenen zijn we het opnieuw gaan opnemen in de Turtle Power studio bij Jan de Rijck. Dus ja, er zijn wel tal van hindernissen te nemen vooraleer je cd in de winkel ligt, vooral omdat we tot noch toe niet samenwerken met een managementbureau. Vergelijkingen met Explosions in the Sky, Mogwai, 65daysofstatic en zelfs Godspeed You! Black Emperor zijn niet ver weg. Vormden ze een inspiratiebron voor de vorming van het geluid van Motek? Ja en nee. Zoals gezegd had de cd er een jaar eerder moeten zijn en op het ogenblik dat we de demoversies aan het afwerken waren, kenden wij Explosions In The Sky en 65daysofstatic nog niet. Die hebben we nadien pas leren kennen. Elk van ons luistert naar zeer verschillende dingen, zo leren we van elkaar. Als we dan samen jammen en nummers laten groeien, komt er voor elk iets nieuws en interessants uit. Het voornaamste is het zoeken. Er moet niet steeds iets gevonden worden, in de zin van een vaste goedwerkende formule, dat betekent stagnatie. We gaan zeker niet ontkennen dat deze bands vernieuwend zijn (geweest) en/of goede dingen maken en dat we dat zeker waarderen. We hopen toch dat we ons kunnen onderscheiden. Er zijn trouwens andere invloeden die misschien wel belangrijker zijn voor ons, zoals Kong, The God Machine, Can, The Mars Volta en Cinematic Orchestra.  I’m Your Son is een prachtig nummer en lijkt ook de publiekslieveling te zijn. Denken jullie er ook zo over? Zijn er nummers op de cd waar er een verhaal aan vasthangt? Dat is inderdaad een intens nummer. Onlangs schreef iemand op onze Myspace: "I\'m Your Son is one of the most dark and most powerful tracks I have ever heard. The voices in the song - I want to know whats going on - sound painful.” Aan alle nummers hangt een verhaal vast, het verhaal van onze levens op het ogenblik dat die nummers tot stand komen. Die verhaallijnen kunnen gaan over "moeilijke tijden" of variëren van "alles is dik ok" tot "alles is dik ok, maar dat is zo saai". Zijn jullie nu op een punt gekomen waar je tevreden bent over je muziek? Of zien jullie het in de toekomst nog verder evolueren?We zijn tevreden en we brengen de nummers van de cd graag live, maar onze muziek is nog steeds sterk aan het evolueren, dat is zeker. De nieuwe nummers waaraan we nu werken getuigen daarvan. De enige constante is dat we in onze manier van werken zeer intuïtief zijn en geen schrik hebben om complete chaos toe te laten, maar vertrouwen in de scheppende kracht ervan. Misschien is dat ook en vooral zo in onze manier van leven en het opzoeken van intensiteit. De resem optredens zullen nu hopelijk wel snel volgen. Wat zijn de plannen? Momenteel zijn we druk aan het onderhandelen met tal van clubs, culturele en kunstencentra, jeugdhuizen en misschien wel andere festivals, ook in Wallonië en Nederland. Daar kruipt wel veel tijd in. Misschien is het wel stilaan tijd om aan te sluiten bij een management en een vaste booker te bepalen. Daarnaast zal de cd hoogstwaarschijnlijk in beperkte oplage ook in de Verenigde Staten verdeeld worden. En misschien, wie weet, zal het niet eens zo lang duren vooraleer er een tweede cd komt.  We kijken er naar uit!

13 Februari 2007
Yasmine Buyck

Meer over deze artiest


Aanraders