Autumn Falls 2016: Echo Beatty - Furie trakteert op pintje

undefined, 22 oktober 2016

We hebben in Vlaanderen heel wat fantastische live bands. Spontaan denken we nu aan Amenra, Flying Horseman, dEUS en Intergalactic Lovers en dan zullen we er vast nog heel wat vergeten. Maar eentje was een beetje een vergeten parel en daarvan vind je bijna geen live verslagen van terug. Die parel zagen wij blinken in DE Studio.

Autumn Falls 2016: Echo Beatty - Furie trakteert op pintje

Of Edita Karkoschka, de frontvrouw van het Nederlands/Duitse Nausica Bette Davis' Eyes heeft, konden we niet zien in de spaarzaam verlichte zaal van DE Studio, maar een verleidelijke Kim Carnes-stem heeft ze duidelijk wel: een beetje hees, soms mannelijk bijna, maar altijd betoverend. Jammer dat de slobberige outfit wat aan die verleiding af deed.

Maar toch: het viertal verraste ons met een perfect uitgebalanceerde set waarin het achtereenvolgens dromerig wiegen en dan weer voluit dansen was met daartussen een paar donkere slaapliederen. Het geheel klonk alsof PJ Harvey plots bij My Brightest Diamond speelde samen met Warpaint. Hoogtepunt was Molecules waarin de synth plots korte blazerklanken uitstootte en de drums de gemoederen opzweepten.

Naar verluidt werkt de band al sinds vorig jaar aan een eerste album. Dat mag er gaan komen. Tof materiaal genoeg. Alleen nog een styliste zoeken.

Even vreesden we dat Echo Beatty de duimen zou moeten leggen voor het Nederlands-Duitse team dat het voorprogramma verzorgde, maar vanaf de openingskreet van frontvrouw Annelies Van Dinter bij Spastic Dancers smolt die vrees weg zoals de rijp op onze auto bij de eerste ochtendzon.

De naam PJ Harvey viel al eens en net zij was de verbindende factor tussen voor- en hoofdact, met dien verstande dat Van Dinter ook fysiek wat op haar lijkt. En zij had wel iets stijlvols uit de kleerkast gevist.

Haar partner, Jochem Baelus had zich die moeite niet getroost, maar waarschijnlijk hangt er ook niet veel in die kast van hem en heeft hij al zijn zuurverdiende centen uitgegeven aan loopstations en effectenpedalen. Dat was vroeger wel anders. Toen maakte hij zijn instrumenten zelf. Getuige uit die tijd: het gammele tafeltje met daarop een omgekeerd wijnkistje, een oude klopper, een zelfgeknutselde duimpiano, een lange veer en een metalen plaat. Hierop speelde hij vooral met een strijkstok en mallets en zo toverde hij de meest bevreemdende klanken tevoorschijn. Knopjes en iets wat leek op een Russische Casio deden de rest,  al streelde, klopte en beroerde hij tussendoor ook nog eens op virtuoze wijze de gitaar.

Je zou denken dat Van Dinter geen andere muzikanten nodig had en toch werd ook jazzdrummer Louis Evrard ondertussen onmisbaar in de sound van Echo Beatty. Dat bleek vooral in Guests, waarin Van Dinter haar duivels uitdreef, aan het eind van Ravel Ravel en in de postrockoutro van het breekbare bisnummer (jawel!) The Boat. Enkel tijdens The Shadows ruilde hij de sticks in voor de basgitaar.  

Eén van de hoogtepunten van de set was het ingetogen Sparks, een nummer uit debuutplaat ‘Tidal Motions’ dat de band al lang niet meer live had gespeeld. Wat was het genieten van de concentratie en de overgave van de muzikanten. Je kon de spanning van de gezichten aflezen en het nummer zelf bouwt die spanning ook mooi op. Met zoveel Nederlanders in de zaal was deze song een risico, want die durven al eens wat meer tateren dan wij, timide Belgen, maar Van Dinter deed een klein Trixie Whitleyke en snoerde de praters vooraf de mond. “Iemand is daar altijd aan het praten. Wel je moet weten dat ik dat constant hoor”, sneerde ze. Niemand die daarna nog durfde. We dachten meteen terug aan Whitley die op Leffingeleuren de toevallige schuilers voor de regen tot de orde riep.

Heel wat meer ontspannen ging het eraan toe toen het publiek voor een pintje mocht raden welke cover Echo Beatty speelde. De intro maakte het niet gemakkelijk, maar toch waren er enkelingen die het juiste antwoord wisten (en effectief een pintje kregen). Nochtans hadden zij het psychedelische einde van de jaren zestig niet meegemaakt. Wie op 10 december in De Velinx naar de band gaat en daar een gratis pint wil scoren, mag ons altijd mailen voor het juiste antwoord.

Wij kregen in De Studio vooral het antwoord op de vraag wat Echo Beatty nu live waard is. We gaven u het antwoord al in de inleiding.

22 oktober 2016
Marc Alenus