Arquettes - YISS YISS
Slick Noise Recordings
Arquettes hebben niets van doen met de bekende Amerikaanse acteursfamilie waarvan Alexis en Rosanna (Toto schreef er een hit over) de bekendste telgen zijn. Het is wel dezelfde band, die zes jaar geleden een eerste full album op de mensheid losliet.

Nu ja, dezelfde band mogen we eigenlijk niet zeggen. Anno 2010 was Arquettes een kwartet bestaande uit Koen Wijnant, Jan Borremans, Mario Govaert en Tine Gernaey. Zes jaar later blijft daar enkel de eerste van over en kreeg die versterking van Tom Asselman (gitaar, zang), Femke De Beleyr (toetsen, zang), Pieter-Jan Janssen (bas, zang) en Gert Malfliet (drums, zang).
Die personeelswissels zullen zeker een rol gespeeld hebben in het lange wachten op het vervolg, maar we verdenken het Gentse vijftal ook van een ongezonde dosis perfectionisme. Voor het debuut was enkel topproducer Stéphane 'Alf' Briat goed genoeg en ook ‘YISS YISS’ klinkt perfect.
Toch werd de producer voor ‘YISS YISS’ dichter bij huis gezocht en gevonden in de persoon van Floris De Decker (Team William, Zinger). Die gooide zo goed als alle synthesizers, die op de debuutplaat nog werden omhelst, de deur uit en koos resoluut voor de gitaar, wat Arquettes resoluut in het nineties-indie-vat onderdompelde.
Dat is nog niet meteen te merken in opener Stay Around, dat naar ‘YISS YISS’-normen nog vrij zacht en met synths begint, maar na een minuut knalt de song op een muur van gitaar en drums en herinnert enkel de harmoniezang nog aan het kalme begin. Een procedé dat later nog wordt gebruikt in vele variaties.
De band laat zich nauwelijks bij de teugels grijpen en rockt het ene moment als de beesten met evenveel goesting als een zeeman die drie maand op zee was om dan weer plagend in te houden. Dat was trouwens ook al te horen op eerste single I Don’t Need It waarin de gitaren gieren en de bas mag pushen in het refrein, maar waarin ook ruimte is voor rust.
Toegegeven, tweede single I Need A Rest leunt meer op een luie groove en Cracks en Cuz zijn nog rustpunten met de akoestische gitaar in de hoofdrol, maar in de rest rollen de spierballen en hoe verder de plaat vordert, hoe beter die spieren getraind.
Vooral na het zeer hitgevoelige Yr Deal waarin Pixies nooit ver weg zijn, gaat het hard tegen onzacht. In When It Shows maaien de gitaren alles neer als waren ze mitraillettes en ook de drums schuwen het zware geschut niet. Swirl is vooral naar het einde toe opgetrokken uit gewapend beton en pas wanneer die muur is gesloopt, mogen we weer dromen in Space Age.
Er zit dus heel veel dynamiek in ‘YISS YISS’. Dat belooft wat live. Je kan de première meemaken op 3 maart in de Charlatan in Gent en ook op 18 april staat er al een optreden gepland in Het Depot te Leuven.