Bachar Mar Khalifé - Ya Balad
Infiné Records
Deze zomer zagen we op Sfinks Mixed Festival onder meer de Frans-Libanese popster en multi-instrumentalist Bachar Mar Khalifé (zoon van de wereldberoemde Marcel Khalifé) aan het werk. Er moest nog een speciale microfoon aan te pas komen, maar eens de als percussionist opgeleide Bachar het podium betrad en zijn eerste songs de tent instuurde, kon de avond niet meer stuk. Hij gaf in zijn eentje een heerlijk concert waarbij hij meteen van de gelegenheid gebruik maakte om al wat composities van zijn binnenkort te verschijnen nieuwe album ‘Ya Balad’ (Infiné Music) aan het publiek te laten horen. Bachar kwam, zag, speelde en won het publiek in no time voor zich in.

Eerder verschenen twee releases van Bachar : een full album (‘Who's Gonna Get The Ball From Behind The Wall Of The Garden Today?') en één ep (‘Oil Slick’). Daarnaast werkte hij aan erg uiteenlopende projecten : filmscores (o.a. 'Fièvres', 'Layla Fourie',..), muzikale zijstapjes (o.a. 'Le Paradis De Helki') tot en met allerhande bijdragen aan albums van andere artiesten. Zijn nieuwe album is volledig opgehangen aan thuisland Libanon. De tumultueuze situatie in dat land maakte veel los en Bachar Mar Khalife voorzag die gevoelens van tekst en muziek. Een belangrijk ingredient hierbij: zijn jeugdherinneringen.
De elf composities van Ya Balad, opgenomen in de La Borie-studio's in Frankrijk, vormen samen een erg consistent verhaal. Deels beroept Khalife zich op traditionals (o.a. Yalla Tnam Nada en Laya Yabnaya), maar tezelfdertijd exploreert hij nieuwe invalshoeken, ideeën en geluiden.
Dat album neemt met Kyrie Eleison een wat aarzelende start met langzaam aangeslagen pianoakkoorden en elegische samenzang (in het Arabisch); tot halfweg de song volledig openbreekt en een stevige injectie elektronica toegediend krijgt. Net als in eerder werk is er veel aandacht voor het percussieve, hetgeen onder meer geillustreerd wordt door het speelse, op een dubby ritme gestoeld Balcoon. Dat alles om maar te zeggen dat de invloeden erg uiteenlopen. Lemon is bijvoorbeeld een treffende ode aan springerige Arab disco.
Iets introspectiever is het wondermooie Layla. Het tempo is traag, maar de emoties zijn bijzonder groot. Ook hier neemt Mar Khalifé halfweg de beslissing om het tempo op te drijven en steeds meer laagjes aan het nummer toe te voegen. Een bescheiden hoogtepunt.
Zo af en toe duikt er een traditional op; zoals het meeslepende Yalla Tnam, dat ook op de soundtrack van de film ‘Go Home’ ('Jihane Chouaib') figureert. Hypnotiserende pianomelodieen en een pulserend ritme worden aan elkaar gekoppeld en dankzij de bijdrage van Golshifteh Farahani groeit dit nummer uit tot een van de sterkhouders van ‘Ya Balad’.
Het gestoei met hedendaagse electronica resulteert in een nummer als Wolf Pack. Het zijn tracks als deze die een publiek volledig uit de bol kunnen doen gaan, zoals ook in de behoorlijk volle tent op Sfinks Mixed bleek. Opmerkelijk is dat halfweg een mondharmonica opduikt en de vocals danig vervormd worden. Grillig, experimenteel en uitgelezen voer om een publiek in vervoering te brengen.
Het knappe aan deze plaat is de afwisseling tussen tragere, meer introspectieve nummers (zoals het titelnummer waarin de frêle, kwetsbare zang van Bachar goed naar voren komt) en eerder uitbundige ritmische experimenten. De ideale situatie is die waarbij beiden met elkaar gecombineerd worden, zoals in Madonna. Naar het einde toe worden de composities wat langer en experimenteler (zoals in Laya Yabnaya, zowaar een (oosters getinte) rocksong).
En dan is het tijd voor de finale. Eerst krijgen we Ell3, een instrumental met jazzy, nostalgische ondertonen. En die mondt uit in het door Théodore Botrel gecomponeerde Dors Mon Gas(E), een nummer waarmee Bachar Mar Khalifé bewijst nog veel meer in zijn mars te hebben.
Tegen de achtergrond van een onwaarschijnlijk straf concert op Sfinks Mixed is ‘Ya Balad’ een album waar we nog even zoet mee zijn. Helemaal geen herhalingsoefening, maar iets echt nieuws, weliswaar voortbouwend op eerdere ervaringen. ‘Ya Balad’ is een nieuw, artistiek hoogtepunt in een erg uiteenlopende carrière.
Bachar Mar Khalifé stelt zijn nieuwe album ‘Ya Balad’ op 7 november voor in Brussel (Théatre Molière).