Beach House - Depression Cherry
Sub Pop Records
‘Depression Cherry’ is het ultieme bewijs dat cd’s kopen anno 2015 wel degelijk een meerwaarde kan betekenen. De nieuwe plaat van Beach House is volledig bekleed met zachte, fluweelrode stof. Je wil de plaat niet alleen steeds opnieuw opzetten, je wil ze bijna knuffelen.

Toen ze dit album aankondigden, lieten Victoria Legrand en Alex Scally nog weten dat ze “de commerciële context waarin ze bestaan” zouden negeren. Of nog: “Deze plaat wordt een terugkeer naar de simpliciteit. ‘Teen Dream’ en ‘Bloom’ brachten ons naar grotere podia en op natuurlijke wijze gingen we daardoor luider en agressiever spelen en raakten we verder weg van onze natuurlijke manier van spelen.”
‘Depression Cherry’ heet in kennerskringen dan ook een moeilijkere plaat te zijn dan voorganger ‘Bloom’ uit 2012. Die ‘Bloom’ betekende een bescheiden doorbraak naar een groter publiek en won hier en daar nieuwe zieltjes. Beach House was al eens op Studio Brussel te horen. En hoewel ‘Depression Cherry’ wel degelijk vaker als de oude Beach House klinkt, zal hij de liefhebbers van Bloom’ niet afschrikken.
Als ‘Depression Cherry’ iets laat horen, dan is het dat Beach House steeds blijft evolueren; en beter blijft worden. Want opener Levitation en PPP geven je een gevoel van veiligheid, nemen je zachtjes bij de hand en bouwen ondertussen bijna onmerkbaar laagje op laagje tot de meesterlijke perfectie bereikt wordt. Beyond Love is het dekentje waar je je tegenaan wil drukken. En single Sparks onderscheidt zich – met de gitaar ongehoord nadrukkelijk op de voorgrond – van alle anderen en veroorzaakt een golf van opwinding van bij het begin.
‘Depression Cherry’ kan niet ongehoord voorbijgaan. Het is een plaat, die niet hoeft te roepen om je aandacht, maar die je als vanzelf naar zich weet toe te trekken. Het is tekenend dat een nummer als 10:37 - het minst opvallende nummer op de plaat – een waar wegdroommoment vormt. Vier minuten helemaal van de wereld weg. Dat geldt ook voor Days Of Candy, dat klinkt als een religieuze ervaring op muziek, maar dat vooral een erg triest nummer is over afscheid nemen.
Het siert het droomduo dat ‘Depression Cherry’ geen ‘Bloom’ volume 2 is. Welke van de twee de betere plaat vormt, is een zinloze en niet te beantwoorden vraag. Het zijn andere platen, andere soorten liefdes, maar de liefde voor beide is en blijft groot.
En nu gaan we die zachtheid van ‘Depression Cherry’ nog een keertje tegen ons aan drukken.
Beach House speelt op 3 november in de Ancienne Belgique in het kader van Autumn Falls.