bEEdEEgEE - SUM/ONE
4AD
Met Gang Gang Dance bevond de man zich al enkele jaren aan het front van de elektronische muziek, maar hij is ook dj en beeldend kunstenaar, waarbij hij vooral werkt met video en installaties. En onlangs legde hij ook nog een solo-ei als bEEdEEgEE. We braken het open en stonden versteld van de inhoud.

'SUM/ONE' begint met de goede raad om de muziek tot je te laten komen: “Sluit je ogen, laat je geest, je lichaam en de buitenwereld zijn wat ze zijn vanaf dit moment zonder ook maar de geringste wil om ze te veranderen of te manipuleren.” Met andere woorden: wees mindful.
Klinkt toch een beetje vreemd uit de mond van een man, die leeft en werkt in Manhattan waar de stad nooit slaapt en het leven voorbijdendert als een hogesnelheidstrein door Santiago de Compostella.
Maar dan klinkt een tedere piano tussen de psychedelische, elektronische wervelingen en een trage, diepe beat. Amorfe, vervormde stemmen en intieme strijkers wisselen elkaar af in de rest van het mantra-achtige openingsnummer. Je wordt meegezogen in deze vreemde en toch persoonlijke plaat, of je nu wil of niet.
Toch is er ook in de meerderheid van de andere nummers nauwelijks plaats voor de menselijke stem. Als die dan toch weerklinkt, is ze door een vocodor gehaald of wordt ze gesampled op zo'n manier dat je niet meer begrijpt wat er wordt gezegd of gezongen.
Empty Vases en (F.U.T.D.) Time Of Waste met respectievelijk gastbijdragen van Douglas Armour en Alexis Taylor/ Lovefoxxx zijn de uitzonderingen. In de eerstgenoemde track recht Degraw zijn rug: "I won’t stand around in the rain anymore / I won’t hang my head down looking at the floor / I will heal…”
De plaat drijft op diepe soundscapes, maar vanaf dan wordt de muziek dansbaarder en lichter van toon, al blijft ze avontuurlijk. Het reeds genoemde (F.U.T.D.) Time Of Waste is daar de beste illustratie van: de eerste minuut weerklinkt een soort elektronisch gegiechel, maar stilaan komt de beat erdoorheen en verandert de track in een dancefloorfiller.
Eerste single Bricks is een sombere traktatie van complexe, melodische botsingen die alleen kan worden omschreven als sciencefiction dance. Ook tweede single Flowers (weer met Lovefoxxx) leidde hier ten huize tot extatische reacties, ook al is het een soort van futuristische slow.
Het mag duidelijk zijn: ‘Sum/One’ voelt aan alsof de inhoud van een pas gelegd rauw ei van je kruin naar beneden over heel je lijf druipt: warm, glibberig, maar op een vreemde manier ook intiem en aangenaam.