Bent Van Looy - Round The Bend

EMI

Bent Van Looy van Das Pop leverde net zijn eerste soloplaat af. De nummers ontstonden al kuierend in zijn verblijfplaats Parijs, maar kregen uiteindelijk hun definitieve versie op een ander continent. In Los Angeles trok Van Looy de studio in met multitalent Jason Falkner, die zelf een begenadigd songwriter is maar ook al puik productiewerk leverde voor Beck, Air, Brendan Benson en Paul Mc Cartney. We waren dan ook erg benieuwd naar het resultaat van de samenwerking tussen beide heren.

Round The Bend



Bij de eerste beluistering wordt meteen duidelijk dat behalve het stemgeluid van Bent Van Looy dit album weinig gemeen heeft met het werk van Das Pop. Zijn stem staat hier meer op de voorgrond, begeleid door de piano en dat werkt. Vanaf het eerste nummer blijven de melodieën hangen en betrap je er jezelf op dat je zachtjes mee aan het neuriën bent. De toevoeging van drums, koortjes, strijkers, belletjes en af en toe een elektrische gitaar zorgen er voor dat de verveling nergens op de loer ligt. De hand van Jason Falkner is duidelijk voelbaar. Falkner is trouwens een onderkend singer-songwriter en Van Looy maakt in interviews duidelijk kenbaar hoe enthousiast hij is over de albums van de man.

Achter elke bocht valt er niet alleen muzikaal maar ook tekstueel iets nieuws te ontdekken. Bent Van Looy vertelt in elke song een verhaaltje maar zijn vertelsels overstijgen de obligate love stories. Zo gaat First Boy from the Right over een verduurd fotoalbum en Friendly with the Fleas over bitterzoet berouw na een lange nacht op straat. In tegenstelling tot de opgewektheid van de muziek overheersen eerder zwaarmoedigheid en nostalgie in de teksten. Gelukkig zorgen enkele kwinkslagen voor de nodige lichtheid. In titeltrack Round the Bend vertelt Bent bijvoorbeeld over een visverkoper die hij op zijn dagelijkse slentertochten ontmoette: “Over there is where I bought a fish off a guy. Then he died. Not the fish, but the guy.”

We werken niet graag met vergelijkingen maar tijdens het luisteren kwam spontaan de naam Gilbert ‘O Sullivan bij ons op (voor de jongeren onder ons, die Ierse singer-songwriter begeleidde zichzelf op de piano en werd in de jaren ’70 wereldberoemd met hits als Nothing Rhymed en Clair). Aanstekelijke songs als The Hard Part, I Will Show You en Words baden ook helemaal in Sullivans seventiessfeer. In single Shadow of a Man is te horen dat producer Falkner ook met Paul Mc Cartney gewerkt heeft. Maar toch is de slotsom dat Bent Van Looy vooral klinkt als Bent van Looy.

“Don’t try to change me”, zingt Van Looy in Shadow of a man. Geen haar op ons hoofd dat er zou aan denken om dat te doen. Bent Van Looy zingt zijn songs en hij doet dat goed.

Toen David Lynch in Parijs de nachtclub Silencio opende, ontstonden de uiteindelijke versies van de nummers terwijl Van Looy er zijn liedjes speelde voor een beperkt publiek, zichzelf begeleidend op de piano. In zo een intieme sfeer horen de songs duidelijk thuis. We kijken dan ook uit naar de concerttournee die de zanger plant in de kleinere zalen en hebben alvast ons ticket voor de allereerste voorstelling in de Minard schouwburg (Gent) op donderdag 9 mei op zak.

Voor wie zo lang niet kan wachten, zendt Canvas op zondag 21 april de documentaire 'Bent Van Looy - Round The Bend' van de Belgische documentairemaker Dimitri Van Zeebroeck uit. Van Zeebroeck trok eind 2012 naar Los Angeles in het spoor van Van Looy en maakte een dertig minuten durend portret, dat zijn leven als muzikant, zijn invloeden en zijn levensvisie belicht.

16 april 2013
Else Van Doorslaer