Blakroc - Blakroc

Blakroc

Blakroc

“No samples were used on the record, it's all live instruments and live vocals.” Zo maakt Dan Auerbach toch al jaren platen met zijn bluesrockgroep The Black Keys, horen wij u denken. En dus lijkt dit geen opmerkelijke uitspraak van hem. Ware het niet dat zijn nieuwe project Blakroc in het hokje van de hiphop past, een stijl waarin de productie niet zelden puur uit sampling bestaat.



'Blakroc' is de uitzondering op die regel. De plaat is een opmerkelijke combinatie van typische The Black Keys-riffs en rhymes van elf grote en minder grote namen uit de hiphopwereld, zoals Ludacris, Mos Def, Raekwon, RZA en de al vijf jaar geleden overleden Ol' Dirty Bastard van de Wu-Tang Clan. Voor de vrouwelijke toets zorgt R&B-zangeres Nicole Wray, vooral gekend van haar debuutsingle Make It Hot (1998).

De bindende kracht tussen al deze artiesten is Damon Dash, medeoprichter van Rock-A-Fella Records. Dash is grote fan van de 'echtheid' van The Black Keys en stelde aan de groep een samenwerking met een aantal van zijn hiphoppers voor. Het gebruik van tapes die hij nog had liggen, van onder anderen Ol' Dirty Bastard en Ludacris, ruikt weliswaar een beetje naar opportunisme, maar volgens Dash vloeien alle inkomsten rechtstreeks naar de erfgenamen van ODB.

De belangrijkste vraag is natuurlijk of die combinatie ook werkt. De poging is alleszins verdienstelijk, maar toch klinkt het geheel verre van spontaan. Op Hope You're Happy bijvoorbeeld komen Billy Danze en Q-Tip moeilijk in hun flow als gevolg van de lome, bluesy instrumentatie, die trouwens zonder meer uitstekend is. Ook What You Do To Me is een niemendalletje dat minder is dan de som van de delen doet vermoeden.

Maar daarnaast zijn er ook wel beter geslaagde tracks. Op single Ain't Nothing Like You (Hoochie Hoo) klinkt een lekkere gitaarriff, is de zang van Mos Def en Auerbach zelf, en zijn de raps van Jim Jones. Tekenend is echter dat ook hier de raps het nummer niet naar een hoger niveau brengen; het is vooral de combinatie Mos Def-Auerbach die werkt.

Ook de bijdrage van RZA is niet mis. RZA nam trouwens zelf de gitaar ter hand om een riffje voor Dollaz and Sense in te spelen, wat overigens verdacht ver naar de achtergrond is gemixt.

Veel liefhebbers houden van hiphop omwille van de inventieve manier waarop beats worden gecreëerd door middel van samples. Op 'Blakroc' staat drummer Patrick Carney in voor de beat, een taak waarvan hij zich op een vrij ongeïnspireerde manier kwijt. Gevolg is dat de raps weinig stuwkracht krijgen van de instrumentatie. 

De poging van Auerbach en co is dus lovenswaardig, maar wij luisteren toch tien keer liever naar 'Enter the Wu-Tang' of 'Attack & Release' dan naar 'Blakroc'.

13 december 2009
Sancho Geentjens