Box Of Shamans - Believe and Illusion
10T Records
Het uit Los Angeles komende Box of Shamans heeft zijn roots in de progrockoutfit Heliopolis, die op zijn beurt een doorstart bleek voor het te vroeg ter ziele gegane Mars Hollow. Daar ontmoetten we al drummer Jerry Beller. In Heliopolis leerden we ook zanger Scott Jones en toetsenist Michael Matier kennen. Matier, die ook nog in het inconsistente Ten Jinn meespeelde, is hier de spilfiguur en levert met ‘Belief and Illusion’ zowaar een Yes-album af dat Yes zelf niet meer maakt.

Progrockartiest Phideaux Xavier was op zijn webstek Bloodfish erg onder de indruk van de zin voor melodie, de mix van het pastorale en het complexe, en de productie. Hij heeft nauwelijks overdreven. Bovendien ligt ‘Belief and Illusion’ ver genoeg van Heliopolis om niet in herhaling te vervallen. Waar Heliopolis met ‘City of the Sun’ een warm licht op de luisteraar wierp, waagt Box of Shamans zich in avontuurlijker en donkerder territorium.
‘Belief and Illusion’ hangt als conceptalbum eerder losjes aaneen, met als onderliggend thema ons geloof en vertrouwen, en hoe zij uiteindelijk illusies blijken. Zo ontstaan waanvoorstellingen, die met onwrikbare overtuiging beleefd worden, ondanks superieur bewijs van het tegendeel. Het geloof waar we aan gehecht zijn, wordt ons door ouders, vrienden, mentors en helden ingelepeld. Zo heeft ieder zijn eigen Box of Shamans. Het getuigt van grote wilskracht om deze sjamanen tegen te spreken en je vaste instelling te veranderen.
Het album laat zich grofweg in drie categorieën indelen. Maar steeds is er één constante: de inspiratie die uit de muziek van Yes voortvloeit. De meest intrigerende – en ook de langste – stukken herinneren aan de experimentele hoogdagen van de Britse groep. De geest van ‘Tales fromTopographic Oceans’ en ‘Relayer’ leeft verder in Belief, Optical Delusion, The Search en An Illusory Ploy. Wie er met een half oor naar luistert, zal zich verbazen over de onorthodoxe juxtapositie van ideeën, alsof men in de studio het songformat heeft vergeten aan te vinken op de checklist. Maar wie hier zijn tijd voor neemt, ontdekt een muzikale rijkdom en spiritualiteit die gesublimeerd worden in mystiek (The Search) en cataclysme (An Illusory Ploy).
Ten tweede zijn er de conventionele songs (Circumstances Divide, Intruder en Tune In) die weinig moeten onderdoen voor de uitdagendere stukken. En dan zijn er nog de vocale work-outs All For You en May’s Daze, gearrangeerd voor multitracks door Scott Jones. Zij zorgen voor een evenwicht tussen het lichte en het donkere, zoals een schilder of filmregisseur met clair-obscureffecten werkt.
De symbiose van elektrische en akoestische elementen die ‘Belief and Illusion’ kenmerkt, borrelt organisch op uit Matiers multi-instrumentale beheersing en Jones’ vocale talent. Drummer Jerry Beller geeft alles een ruggengraat die even stevig als geraffineerd is. Welaan dan, als Yes vandaag zo’n plaat zou afleveren, zou cyberspace te klein zijn om alle toejuichingen een plaats te geven. Maar die komen in elk geval niet van wie het Yes van Owner of a Lonely Heart prefereert.
Opgelet: de track Tune In verschijnt als voorlaatste in uw cd-speler, en niet als zesde zoals op het karton vermeld is. Beware of the box!