Broeder Dieleman - Komma

Snowstar Records

Komma

Broeder Dieleman, geboren als Tonnie Dieleman, trekt al enkele jaren de hort op als Zeeuwsvlaams troubadour en chroniqueur. Op zijn vierde langspeelplaat richt hij zich zelfs volledig op het Zeeuws-Vlaamse landschap.

 

‘Komma’ werd op die manier een mooi conceptueel album met naast een liedjesplaat met band ook nog een tweede schijfje met een instrumentale ode aan de kreek ‘Gat van Pinte’ én een fotoboek met foto’s die Dieleman zelf nam van het krekengebied van het Land van Axel.

Openingstrack Christoforus komt zachtjes binnen, maar eindigt bijzonder broeierig en licht chaotisch, maar wel bijzonder intrigerend.  

Single De Groeten neemt je als luisteraar mee op een van Broeder Dielemans tochten langsheen de kreken. De sfeer is weemoedig, maar ook donker met tekstflarden als “Ik sta  ier blieje te wezen om niks / te rillen mee t opkommen van de dauw”. Een ideaal nummer om door het fotoboek te bladeren.

De sfeer verandert helemaal op het eigenzinnige Jane Pape. De sfeer is eigenzinnig en gezapig en schippert tussen jazz en marsmuziek. De achtergrondstem zorgt voor een nog extra sinister randje.

Onaf Pad lijkt ook bijzonder eigenzinnig en vooral ingetogen, maar wordt iets voorbij halverwege door de piano en drum op sleeptouw genomen. De saxofoon komt er daarnaast ook nog eens zijn eigen inkleuring aan geven waardoor de song bijzonder aangedikt wordt.

En dan doet Omer Gielliet zijn intrede. Gielliet was een Zeeuwse priester én beeldend kunstenaar. Het nummer Omer II schreef Dieleman in opdracht bij een van zijn laatste beelden dat in zijn geboorteplaats Axel werd geplaatst. Het werd een krachtig nummer met een dijk van een reffrein “Komma komma komma ama gewoon ma mensen” dat meteen ook de titel van het album verklaard.

Ook op het tweeluik Gat Van Pinten op plaat twee passeert Omer Gielliet als verteller. Naar aanleiding van het nummer Omer II ging Broeder Dieleman hem interviewen. “Hij vertelde toen vanalles over water en over wolken die in dat water weerspiegelen. En ik herkende veel in zijn ideeën en in wat ik zelf beleefde,” zegt Dieleman daarover.

Gat Van Pinten is bijgevolg een sfeervolle en melancholische auditieve wandeling rond de gelijknamige kreek vol natuurgeluiden en soundscapes. Soms een beetje bevreemdend, maar bij elke luisterbeurt steeds mooier.

‘Komma’ is een treffend, bewonderenswaardig en gewoonweg schoon eerbetoon aan Zeeuws-Vlaanderen, de Zeeuwse cultuur en het Zeeuws dialect.

Een tijd geleden hadden we een interview met Broeder Dieleman over zijn nieuwe plaat. Herlees het hier.

 

10 december 2018
Patrick Blomme