Chaim - Alive
BPitch Control
Dit album komt als geroepen. Na een helse winter zijn we wel toe aan een plaatje dat ons zicht geeft op een betere toekomst, een vooruitzicht op zwoele openluchtparty’s, barbecues, zwembaden en stranden waar met cocktails in de hand lustig kan geschuifeld worden. En de kans is groot dat we dan ‘Alive’ opzetten. Een heerlijk staaltje house dat alle registers van de elektronische dansmuziek open trekt. U op een schoteltje aangeboden door Chaim.

Dat zwoele in zijn muziek heeft hij waarschijnlijk meegebracht uit Tel Aviv. Daar bracht hij samen met landgenoot Guy Gerber zijn eerste plaatjes uit op diens Supplement Facts-label. Daarna volgde al snel de ‘Isreality EP’ op Tiga’s Turbo-label en bracht hij ook nog singles uit op bekende labels als My Best Friend (Martin Eyerer, Nôze, Michel Cleis,...) en Circle Music (Robert Babicz, Lopazz, Gui Boratto,...) om nu zijn eerste album bij het alom geprezen BPitch Control uit te brengen.
Wij kunnen ons hoegenaamd niet inbeelden dat BPitch-bazin Ellen Allien geen gat in de lucht zou gesprongen hebben toen ze ‘Alive’ voor de eerste keer afspeelde. Wij alleszins dus wel. Wat maakt Chaims muziek dan zo anders? Wel, emoties. Over dit album hangt een dromerig en zelfs licht melancholisch laagje. Sommige nummers nemen ons terug mee naar de begindagen van de techno- en housemuziek, andere vermengen zich met andere genres en trekken zich niets aan van alle hokjes. Hypnotiserend en tegelijkertijd warm als een vers volgelopen bad.
Een goed voorbeeld daarvan is Don’t Shout. Op Afrikaanse percussie geïnspireerde beats, die halverwege het gezelschap krijgen van subtiele trancy synths waarna we in ons hoofd een level stijgen. Of opener Rain dat ons zachtjes naar de afterparty op een zonnig strand begeleid. En verwacht geen slappe of makkelijke productie. Alles klinkt zoals het hoort te klinken: als de warmte na een tropische regenbui.
Op U & Eye worden daar nog de stembanden van Meital De Razon aan toegevoegd en drijft Chaim af naar iets wat tussen dance en popmuziek in zit. Het geweldige Love Rehab krijgt een dubby beat opgespeld en speelt met vocalen die in je oorschelp komen zitten.
Verder staan er te veel goede nummers op ‘Alive’ om ze allemaal opgesomd te krijgen. Sommige zijn voorzien van een stevige tech-housebeat (Everything, Popsky), anderen waggelen in volle gemoedsrust voorbij (Wish, Who Said What). De field recordings en samples die hij in zijn nummers verwerkt geven zijn muziek extra cachet. Een geweldige release die nog een tijdje zal mee gaan.