Chvrches - The Bones Of What You Believe
Glassnote Records
De BBC die je uitroept tot “Sound of 2013”, het is niet altijd een zegen. Zo wist Haim even niet wat hen overkwam, maar de nummer vijf van de longlist, het uit Glasgow afkomstige trio Chvrches, wist het hoofd koel te houden en lost de ondertussen erg hooggespannen verwachtingen probleemloos in met hun debuut ‘The Bones of What You Believe’.

Een hele tijd moesten we zoet gehouden worden met drie singles. De eerste, The Mother We Share, ging aan het grote publiek voorbij, ook al is dit misschien wel de beste popsong van het jaar. Het is ook meteen de opener van de plaat en samen met het daaropvolgende We Sink is het geluid van Chvrches meteen bepaald. Vooral dat laatste nummer klinkt zoals Robyn zou moeten klinken moest die nog eens iets uitbrengen.
We horen veel eighties, zowel in het gebruik van elektronica (veel live instrumenten komen er niet bij kijken vermoeden we) als in de dikwijls donkere en zware ritmes. Misschien zit het verleden bij Aereogramme (Iain Cook) en The Twilight Sad (Martin Doherty) daar ook voor iets tussen. Het geheel klinkt toegankelijk genoeg om een groot publiek te bereiken, maar heeft net genoeg weerhaken om het toch spannend te houden. Ook Gun, dat wel de playlists van de radiozenders haalde, is hier een mooi bewijs van.
Wat Chvrches echt op de kaart zet, is het stemgeluid van zangeres Lauren Mayberry. Haar stem lijkt gedrenkt in melancholie, wat een knap contrast vormt met de bij momenten venijnige, boenkende en opgejaagde elektronica (Lies) of zorgt voor een broeierige Twin Peaks-sfeer op het prachtige Tether. Overigens ook heerlijk hoe dat laatste nummer onverwachts losbarst in een pompende dancefloorfiller.
De tweede helft van de plaat is iets minder makkelijk verteerbaar en vergt enkele luisterbeurten. De eerste reden is het door Doherty gezongen Under the Tide. Ook al is het een fijne afwisseling met de zeemzoete stem van Mayberry, toch wordt snel duidelijk dat er aan Doherty geen groot zanger verloren gegaan is. Het is zelfs het zuchtende “oh-oh-oh” van Mayberry die deze M83-achtige song alsnog redt.
Single Recover is weer makkelijker verteerbaar en na enkele draaibeurten vonden we verderop alsnog enkele hoogtepunten: de dreigende dance in Science/Visions is het soort nummer dat een concertzaal kan doen ontploffen, ook al gebeurt dat bij Chvrches doorgaans niet, en de flipperkastgeluidjes in het opnieuw aan Robyn refererende Lungs konden ons meer dan bekoren. Afsluiter You Caught the Light is een moeilijk geval. De zwarte gitaar- en baslijnen doen denken aan The Cure ten tijde van ‘Pornography’ terwijl de sfeer van de song eerder aan Washed Out doet denken. Deze song had écht kunnen werken met Mayberry op vocals.
We zijn benieuwd hoe het Haim, AlunaGeorge, Angel Haze en Laura Mvula zal vergaan, maar wat ons betreft heeft Chvrches met hun debuut hun plaats in de popwereld al opgeëist én verdiend. Dit is effectief hoe pop anno 2013 hoort te klinken.