Cloud Nothings - Cloud Nothings
Wichita Recordings
De levenswandel van Dylan Baldi, de knul achter Cloud Nothings, is er een die we al vaker gehoord hebben. En toch, ondanks het klassieke plaatje van een tiener die stopt met school en de muziek instapt, hebben we met een talent te maken dat het wel eens ver zou kunnen schoppen. Het titelloze nieuwe album is niet meteen een blijk van muzikale grootsheid, maar wie op negentienjarige leeftijd al kan terugblikken op anderhalve, degelijke plaat en enkele tournees in de VS en Europa, moet in het oog gehouden worden.

Dylan Baldi is een kind van zijn tijd, want Cloud Nothings is één van de telgen die zijn ontdekking grotendeels te danken heeft aan MySpace. In het saaie Cleveland stopte Baldi tijdens zijn eerste jaar hoger onderwijs en omdat er niets anders te beleven viel, ging hij thuis in zijn kelder muziek opnemen. Hij creëerde een MySpace-pagina voor zijn imaginaire groep, de bal ging online aan het rollen en niet veel later bokste hij in zijn eentje een eerste plaat in elkaar. Zijn lofi kelderopnames zijn nu uitgegroeid tot elf melodieuze punkpopsongs, waarop hij alle instrumenten zelf inspeelde.
Met de titelloze plaat maakt Baldi min of meer zijn debuut. Min of meer, want met 'Turning Out' bracht hij al een compilatie uit van oud materiaal; een compilatie die in de VS zelfs op cassette verkrijgbaar is. Over zijn recentere werk doen op het internet wilde geruchten de ronde. Een van die geruchten gaat over NBA-ster Lebron James, de basketster die vorige zomer met veel heisa van Cleveland naar Miami trok. Zijn vertrek zou de sound van de plaat beïnvloed hebben. Baldi wijst die geruchten van de hand, maar het illustreert wel dat de jonge wolf in de VS over de tongen gaat.
Cloud Nothings laat in eerste instantie een fris geluid horen dat vrij ruw en ongepolijst is en bovendien is Baldi's stem niet de meest verfijnde, maar gaandeweg word je gecharmeerd door het speelplezier en enthousiasme, die de meefluitbare songs in zich meedragen. Understand At All is meteen al een goede binnenkomer, Heartbeat is net zoals de meeste tracks voorzien van een hoog tempo en een catchy refrein en Forget You All The Time is het leukste liefdesnummer dat we hoorden in het prille 2011.
In de poppunk van Cloud Nothings kan je een waslijst aan invloeden herkennen. Soms hoor je Guided By Voices, op Nothing's Wrong komt Jay Reteard weer tot leven en zelfs The Black Lips komen even piepen. Zelf houdt Baldi het voornamelijk op Fu Manchu en The Replacements als voornaamste invloeden.
Dylan Baldi doseerde zijn materiaal trouwens goed, de plaat klokt af op achtentwintig minuten en gaat daarom als een ideaal tussendoortje niet snel vervelen. In de toekomst hoeft Baldi niet even productief te zijn. Als negentienjarig broekje heeft hij alle tijd van de wereld om goede songs te schrijven. Gewoon dezelfde attitude aanhouden, de voeten op de grond laten staan en bij het volgende werkstuk een stevige stap voorwaarts zetten. Dat is ons advies om overeind te blijven in de hedendaagse waterval van releases.