Courtney Marie Andrews - Old Flowers

Fat Possum

Old Flowers

Al vier albums (volgens anderen zeven) lang kunnen de liefhebbers van de betere country en fantastische zangstemmen terecht bij Courtney Marie Andrews. Haar voorstellen is dan ook overbodig geworden, maar haar nieuwe plaat prijzen we u wel graag aan.

Courtney Marie Andrews was ooit een serveerster in ons land en ook al denkt zij daar wellicht niet graag aan terug, toch kunnen wij deze songschrijver en zangeres uit Arizona daardoor een beetje claimen. Ze speelde zelfs een tijd mee met Milow, iets wat we haar graag vergeven. Ze bracht daarna immers het fantastische ‘Honest Life’ uit, nog altijd een van de betere platen van 2016.

Ook het daaropvolgende maatschappijkritische ‘May Your Kindness Remain’ toonde aan dat de zangeres nog altijd de clichés van het genre handig wist te omzeilen en stilaan tot de groten mocht gerekend worden van de nieuwe generatie country- en Americana-artiesten.

Na het weelderige ‘May Your Kindness Remain’ is ‘Old Flowers’ een meer ingetogen en naakte plaat. Het is ook een meer persoonlijk album waarop de zangeres een verdampende, negen jaar lange relatie een plaats probeert te geven, vaak in metaforen die iets met bloemen hebben. Sommige nummers krijgen daardoor een wat sombere, zelfs ronduit emotionele lading, zonder nochtans te vervallen in de voor countryzangeressen soms typische tranentrekkerij.

De man in kwestie krijgt net voor halfweg zelfs een mooie ode in de pianoballade Together Or Alone, waarin Andrews wel al meteen bekent door de kleine leugentjes van mijnheer heen te kijken van bij het begin van de relatie. Tegelijk is dit een afscheidsnummer. Het is duidelijk dat de wegen van de twee protagonisten scheiden, ook al is dat niet meteen de keuze van Andrews.

Dat laatste komt ook al tot uiting in opener Burlap String (draadje van jute) waarin de zangeres terug zou willen keren in de tijd, een bosje wilde bloemen plukken, die samenbinden met een juten draadje en zeggen hoeveel ze om haar partner geeft. Een melancholische pedalsteel en een akoestische gitaar zijn daarbij ongeveer de enige twee instrumenten die Andrews’ zang ondersteunen.

In Guilty lijkt ze de reden van het mislukken bij zichzelf te leggen. Maar ook al start het nummer met een trieste piano, toch zit er een leuke speelse riff in zodat de sfeer niet te zwaarmoedig wordt. Andrews verklaart ook dankbaar te zijn voor de gedeelde tijd. Elders wordt de kelk wel tot de bodem geledigd. In Carnival Dream lijkt Andrews haar hart voorgoed te sluiten voor de liefde en in de titeltrack laten de verwelkte bloemen het hoofd helemaal hangen. De relatie is voorbij.

Maar de plaat gelukkig nog niet. Er wachten nog onder andere Break The Spell, waarop het bijna enkel Big Thief-drummer James Krivchenia is die de zangeres ondersteunt. En natuurlijk ook de single It Must Be Someone Else’s Fault, het meest country-achtige nummer met Matthew Davidson van Twain in een knappe ondersteunende rol.

Er zijn al ontelbare break-upplaten gemaakt in de loop der tijden, maar Courtney Marie Andrews, producer Andrew Sarlo (Big Thief en Bon Iver) en de twee voornoemde muzikanten maakten er nog eentje die meer dan de moeite waard is, zeker voor wie zelf troost zoekt of ooit nodig had.

24 juli 2020
Marc Alenus