Darlene Love - Introducing Darlene Love
Columbia Records
Meer dan vijftig jaar heeft Darlene Love zitten zweten en zwoegen aan haar carrière. Initieel nog als relatief onbetekenend zangeresje op de achtergrond, onder meer bij The Blossoms en The Crystals. Toch leverde ze, vaak erg onderkend, een aanzienlijke vocale bijdrage aan songs van onder meer Elvis, Aretha Franklin, Sam Cooke, The Righteous Brothers en andere muzikale groten der aarde. Tot ergens in de jaren tachtig Bruce Springsteen en Steven Van Zandt Loves vocale talenten ontdekken en ze stilaan eigen werk op de markt brengt. Er groeit een band tussen hen; een band, die tot op vandaag blijft doorwerken, gezien The Boss haar maar het podium op blijft vragen.

Misschien staan de sterren nu eindelijk gunstig en ontdekt ook het publiek haar talent. Zo heeft ze een belangrijk aandeel in de soundtrack van ‘20 Feet From Stardom’ en brengt Columbia Records ‘Introducing Darlene Love’ op de markt. Waarom de erkenning van haar talent zo lang op zich liet wachten is een vraag waar we niet meteen een antwoord op kunnen verzinnen. Ligt het aan Phil "never a bad hair day" Spector, die weleens meer carrières beïnvloed heeft? We hebben er het raden naar. Love beschikt namelijk niet alleen over een geweldige stem, maar ook en vooral over een eigen, unieke persoonlijkheid.
Feit is dat ouwe getrouwe Steven Van Zandt (die zich amuseert met zijn eigen radioshow) bereid gevonden werd om als producer voor Loves nieuwe album te fungeren. Die zocht een keur aan songschrijvers bijeen met als resultaat dat het album kan uitpakken met namen als Elvis Costello, de tandem Springsteen/Van Zandt uiteraard, Jimmy Webb, Joan Jett en Linda Perry. Zij helpen Darlene Love niet alleen aan songs, maar schreven vooral materiaal in functie van haar stem.
Love vecht hoorbaar tegen de vele vooroordelen ("een overjaarse nostalgieact", "voor gospel kloppen we liever bij Aretha Franklin aan", ..) en concurrentie (Adele,.. ). De vraag is dan ook wie zich Among The Believers bevindt: een springerige en drukke sound, knappe arrangementen en een leadvocal die er zeker mag wezen. “It’s not too late for us”, aldus Love die zo haar stempel op het album drukt.
Costello levert twee uitstekende songs aan: het frisse Forbidden Nights en ook Still Too Soon To Know met guestvocals van Bill Medley zijn een schot in de roos.
Het materiaal loopt verder erg uiteen: er zijn meer poppy tunes (Love Kept Us Foolin’ Around) evenals wat naar eighties neigende rockballades (het door Desmond Child en Joan Jett gepende Little Liar). Telkens zet Love de songs naar haar hand op een album dat bij uitstek in het teken staat van muzikale vriendschap.
Veel aandacht trekt de bijdrage van Springsteen die net als Costello twee songs aanlevert. Night Closing In klinkt, onder meer door het glorieuze saxofoonwerk, erg krachtig; Just Another Mile heeft dan weer iets donkers en mysterieus over zich.
Love beseft dat het mogelijk The Last Time is. Als we de songcredits overlopen, tacklet ze onder meer een klassieker als River Deep Mountain High, maar dan in een versie zoals u die nog nooit gehoord heeft. Het album kenmerkt zich bij uitstek door een groots opgezette productie en dito larger-than-life sound, onder meer dankzij de ervaren Steven Van Zandt. Er is de uitgestrekte feestgospel van Sweet Freedom, al kan het ook iets spaarzamer (Marvelous) en haalt ze, net als tijdens afsluiter Jesus Is The Rock (That Keeps Me Rollin’) met haar klok van een stem stevig uit.
‘Introducing Darlene Love’ is een erg Amerikaans klinkend album. Love schittert, al is het wel een beetje laat. Zo werd ze maar pas in 2011 voorgedragen voor de Rock And Roll Hall of Fame. Mits meer aandacht van pers en publiek had ze veel meer kunnen waarmaken. Toch is er nu dit nieuwe album ‘Introducing Darlene Love’. Hopelijk weet ook het Europese publiek dit album te smaken.