Deerhoof - Miracle-Level

Joyful Noise Recordings

Miracle-Level

Van het grilligste wat er op dit moment op de alternatieve markt te shoppen valt. En moest de groepsnaam u enigszins onbekend in de oren klinken: de dame en heren zijn al even in de weer want het is hun negentiende plaat sinds 1996. Zelden belichaamde de naam van het label beter de geleverde muziek, want dit is absoluut Joyful Noise.

We praten u even bij. Deerhoof is een experimenteel collectief uit San Franscisco dat al van in 1994 aan de weg timmert met snel variërende ritmes, snelheden en behoorlijk onconventionele songstructuren. De groep verzamelt zich rond Satomi Matsuzaki, die van Tokyo naar San Francisco emigreerde om Rob Fisk en Greg Saunier te vervoegen. Omwille van de prominente Japanse input worden ze vaak vergeleken met Enon en Blonde Redhead.

Ze laten zich niet gemakkelijk voor een gat vangen en zijn enigszins te catalogeren als indierock, noisepop, punkrock, avantgarde rock of experimentele pop. Maar eigenlijk is dat te eenvoudig. Deerhoof is immers een genre an sich. Ook op 'Miracle-Level' gaan ze weer een stap verder / te ver. De plaat wordt namelijk (voor het eerst) volledig in de moedertaal van Satomi Matsuzaki uitgevoerd. U leest het goed: het Japans. Gelukkig voor ons worden de titels wel in het Engels aangegeven, maar tekstueel brengt het je uiteraard niet veel verder, tenzij u de Japanse taal perfect beheerst.

Nog voor het eerst nam Deerhoof een plaat op die van begin tot eind in een echte studio is opgenomen en geproduceerd door Mike Bridavsky. Maar Deerhoofs "studiodebuut" maakt de smerige charme niet glad als wel scherper. Door zich alleen te concentreren op nummers die in één live versie kunnen worden gebracht met minimale overdubs, maar behoorlijk weelderige gitaarstructuren, is het een zelfverzekerde reeks kleine openbaringen geworden.

Opener Sit Down, Let Me Tell You A Story zet de grillige toon vet aan en knalt lekker alle kanten op, terwijl My Lovely Cat’ voor iets van Captain Beefheart zou kunnen doorgaan, moest de man een Japanse vrouw geweest zijn. Maar ook als de voet van het gaspedaal gaat, zoals in Everybody Marvel of The Poignant Melody, blijft het behoorlijk interessant beuken tegen de krijtlijnen die behoorlijk grillig op de grond getrokken zijn. Titelnummer Miracle-Level is dan weer perfecte droompop, terwijl Jet-Black Double-Shield als instrumental ook een outtake van Sonic Youth had kunnen zijn.

Enfin, geen hapklare brok, dat is redelijk duidelijk, maar voor wie popmuziek gekarteld en onvoorspelbaar mag zijn, is dit een fijne plaat. Deerhoof spreekt op deze plaat letterlijk en figuurlijk in een vreemde taal die vooral is weggelegd voor fans, maar wie graag een onbestaand genre - het "Deerhoofs" - verkent, ga ervoor! Creativiteit galore!

31 mei 2023
Laurens Leurs