Diane Birch - Bible Belt
EMI
Soms heb je de dertiende nodig om een dozijn naar waarde te schatten. Met haar debuutplaat ‘Bible Belt’ springt Diane Birch duidelijk niet uit de band. Haar muziek is niet bepaald origineel en we hebben dit meestal al elders en beter gehoord. En toch toont deze Amerikaanse zangeres bij momenten zonder twijfel haar talent.

Diane Birch verdient het nodige krediet. Ze schreef immers zelf alle teksten en muziek, wat niet veel popprinsesjes kunnen zeggen. Tot haar elfde heeft ze niet eens naar popmuziek geluisterd. Voor de dochter van een dominee waren het al kerkelijke gezangen wat de klok sloeg. Deze guitige zevenentwintigjarige dame volgde haar vader voor diens job naar Zimbabwe, Zuid-Afrika en Australië en ook haar plaat kunnen we een mengelmoes aan stijlen noemen.
Bovendien mikt Diane Birch soms nog te hoog. Soms zingt ze effectief hoger dan nodig en legt ze ook te veel tierlantijntjes in haar stem. Zoals in Forgiveness, een bluesnummer met ook gospelinvloeden. Die gospel komt ook, als was het een remake van 'Sister Act', terug in Photograph, een song die daardoor gered wordt van de saaiheid.
Diane Birch kan zich met ‘Bible Belt’ sowieso een plekje onder de muziekhemel verwerven. Maar om in die hemel te geraken en mensen er ook met haar muziek naartoe te leiden, is het nog wat te vroeg. Het potentieel is er zeker, dat weet zelfs Prince, maar een superplaat is ‘Bible Belt’ niet, eerder een beloftevol opstapje naar iets groters.