Djam Karet - Regenerator 3017
HC Productions
De Amerikaanse, instrumentale progrockers van Djam Karet vierden het afgelopen jaar het dertigjarige bestaan. Zo’n verjaardag is meestal de aanleiding voor de release van een verzamelaar, maar de heren slaan dit obligate nummertje over en serveren zeven gloednieuwe nummers op het alweer zeventiende album. Vandaar ‘Regenerator 3017’, waarop alle originele bandleden samengebracht werden.

Volgens het blad Rolling Stone is Djam Karet het best bewaarde, muzikale geheim van de States. Commercieel succes is nooit het doel geweest; het tweede album heette niet toevallig ‘No Commercial Potential!’ Begrijpelijk, want stel je een sector voor in het heelal waar Floydiaanse dreamscapes kruisen met de complexiteit van King Crimson en de gitaarimprovisaties van Grateful Dead.
‘Regenerator 3017’ werd opgenomen op de oude manier, live in de studio zonder compressie of digitale manipulatie. Het resultaat is een "maagdelijke" en organische geluidskwaliteit, die de sterke songwriting alle eer aandoet. De plaat heeft een laidback, Californische vibe; de drums en de bas verlenen de muziek een heerlijke, traag voortdrijvende groove.
De band streefde ernaar een melodisch album met een classic sound op te nemen. De groepsleden werden geboren rond 1960, de muziek van de jaren zeventig gaf mee vorm aan hun tienertijd. Progrock, fusion, psychedelica en southern rock waren toen populaire stijlen en ze beïnvloedden hun kijk op hoe muziek moet klinken.
‘Regenerator 3017’ is een ode aan dat verleden, maar zet de band ook stevig in de nieuwe eeuw. Analoge synths zoals Fender Rhodes, moog en mellotron zijn weer helemaal terug en nemen de artistieke visie, de creativiteit, het individuele bewustzijn en de energie van de seventies mee naar de toekomst van de rock.
Opnieuw toont Djam Karet zich meester in het instrumentale genre. De luisteraar heeft geen woorden nodig om zich de desolaatheid voor de geest te halen in songs als Desert Varnish, Lost Dreams en Empty House. Op On the Edge Of The Moon wenken de gitaren naar Pink Floyd en hun eigen, uitmuntende ruimtereis op ‘The Trip’ (2013). In Prince Of The Inland Empire en Living In The Future Past (een perfect alternatief als albumtitel) horen we reminiscenties naar de geniale fusionoutfit Bruford van deze legendarische Britse drummer.
De voorbije dertig jaar is Djam Karet uitgegroeid tot de ultieme anticultband. Een band op handen gedragen door de muziekcritici maar genegeerd door het publiek. Hopelijk doen ze er minder lang over om het grote publiek, dat ze verdienen, eindelijk te veroveren.