Doldrums - Lesser Evil
Souterrain Transmissions
Doldrums is het pseudoniem van de drieëntwintigjarige, knettergekke Airick Woodhead, een nieuwe telg uit de uit zijn voegen barstende indiescene van Montreal. Canada exporteert de laatste tijd veel kwaliteitsvolle, elektronische luisterwaar, zoals recent nog de albums van Crystal Castles, Purity Ring en Grimes. Claire Boucher, de vrouw achter Grimes, zorgde er mee voor dat 'Lesser Evil' tot stand kwam.

Woodhead bracht voordien al enkele ep’s uit en profileerde zich voornamelijk op spontane houseparty’s in zijn thuisstad, maar na achttien maanden labeur op de laptop van vriendin aan huis Boucher wist hij zijn gestoorde, losse geluidsorgiën tot een plaat om te toveren.
Na afloop was de laptop klaar voor de sloop. Wat niet verwonderlijk is: het blik met intergalactische geluiden, vervormde stemmetjes, zware bassen en ontketende synths dat Woodhead opentrekt is soms een ware aanval op je zintuigen.
Het langspeeldebuut van Doldrums start veelbelovend met het sterke duo Anomaly, met zijn ritmische drums en een eerste kennismaking met Woodheads androgyne stemgeluid, en She Is The Wave, een ware flipperkast met overstuurde synths. Verder op de plaat laat Woodhead zijn experimenteerdrift helemaal de vrije loop en valt er uit de eclectische geluidscollages veel minder structuur te puren, maar storend is dat niet.
De plaat heeft een schizofreen karakter. Het ene moment is Woodhead op zijn excentriekst en stuitert het geluid alle kanten uit. Wat later, zoals bij Sunrise, dompelt hij je dan weer onder in een vat vol chillwave. Typerend is de donkere, nachtelijke sfeer die doet denken aan de kille nevel, die The Knife over zijn albums drapeert.
Het korte maar verraderlijke Singularity Acid Face dient als buffer voor de titeltrack, die te mijden is voor mensen die al misselijk worden van een paardenmolen. Vervolgens gaat het nog dieper de nacht in: Golden Calf start als een clubtrack maar evolueert tot een soort bad trip/koortsdroom die blijft voortduren tot het slot van de plaat, waarbij Radiohead en opnieuw The Knife doorschemeren.
Doldrums spreidt op 'Lesser Evil' heel wat potentieel tentoon. De plaat is niet weggelegd voor het grote publiek en is soms een tikkeltje langdradig. Anderzijds zit dit album vol diversiteit en verrassende wendingen, werd het op een intelligente manier in elkaar gepuzzeld en resulteert het in een aparte maar interessante luistertrip.