Downliners Sekt - Silent Ascent

Infiné

Het vanuit Barcelona opererende Downliners Sekt timmert al tien jaar aan een muzikaal parcours, maar met de release van hun derde album lijken ze de weg gevonden te hebben die ze zochten. Hun veilige thuishaven, Agoria’s Infiné label, zit daar voor iets tussen. En uiteraard ook de eeuwige drang naar een nieuwe geluiden en ritmes. ‘Silent Ascent’ sluit perfect aan bij de huidige golf elektronica en techno.

Silent Ascent



Een paar jaar geleden gooide het duo, dat zich achter Downliners Sekt verschuilt, nog zijn hele catalogus gratis online op Free Music Archive. Moegestreden na enkele tegenvallende contacten met platenlabels. “The line between major and independent labels is thinner than most people think”, was het enige dat ze erover kwijt wilden. Bij Infiné lijken ze wel vertrouwen gevonden te hebben.

Het lijkt anders toch niet zo’n evidente keuze. Nadat het eerste album ‘Statement Of Purpose’ vooral glitchy elektronica bevatte en opvolger ‘The Saltire Wave’ elektronica en shoegaze tot worst draaide, gooit deze ‘Silent Ascent’ ambient techno, en gelaagde bassmuziek in de strijd. Nu ook niet meteen een typische sound van het Infiné-label dat vooral met artiesten als Clara Moto, Rone, Oxia en Dantron Eeprom bekend werd.

Maar het duidt er wel op dat Downliners Sekt nu meer aansluiting vindt bij het alternatievere bass- en dansvloerpubliek waar ook artiesten als Burial, FatlyDL, goldFFinch en Blondes zwerven. Toch blijft hun voornaamste handelsmerk, een microscopisch oor voor detail, in ere gehouden. Op de op een millimeter kort geknipte stemfragmenten na, een trucje dat na twee jaar wat uitgewerkt is, blijft hun geluidsspectrum even boeiend als het zwarte gat in de kosmos.

Deze ‘Silent Ascent’ laat je dus op gepaste tijden lekker wegdromen en nodigt je even vaak uit voor een intieme dans in een vochtige en donkere kelder. Kundig gedaan zoals het hoort. Mochten het beenhouwers geweest zijn, ze kregen prompt de titel “keurslager” opgekleefd.

30 juni 2014
Koen Van Dijck