Drums Off Chaos & Jens-Uwe Beyer - Drums Off Chaos & Jens-Uwe Beyer

Magazine

Kent u dat gevoel nadat u twee uur geconcentreerd naar een film hebt zitten kijken en duizelig maar voldaan de bioscoopzaal verlaat? Wel, dat gevoel hebben wij ook na het beluisteren van het eerste Drums Off Chaos album. Het zou een regisseur als Darren Aronofsky van voldoende inspiratie kunnen voorzien voor een paar uur beklijvende cinema. Wij gaan terug op het puntje van onze stoel zitten en drukken nogmaals op play.

Drums Off Chaos & Jens-Uwe Beyer



Dat Drums Off Chaos pas na bijna dertig jaar over de brug komt met zijn debuutalbum is opmerkelijk, maar misschien niet helemaal verwonderlijk. De band rond drummers Reiner Linke, Maf Retter, Manos Tsangaris en ex-Can-drummer Jaki Liebezeit improviseert graag tijdens optredens en dat laat zich natuurlijk niet zo makkelijk op plaat vangen. Voor deze opname deed de Duitse groep ook nog beroep op multi-instrumentalist Jens-Uwe Beyer die voor een extra laagje “diepte” mag zorgen.

De drums mogen dan op zich al als een hypnotiserende trip op je brein inwerken, Beyer weeft er met zijn soundscapes nog een heel spectrum aan sferen tussen. Op sommige momenten pure ambient. De roesmakende geluidscollage onder First Half maakt je licht als een veertje terwijl een horde drums je in het gareel houden. Bijna zonder dat je het merkt veranderen structuren en wordt er op en weer afgebouwd. Steve Reich en Brian Eno zijn nooit veraf.

Het sfeertje wordt grimmiger op 4 Of 7 dat zich midden in een jungle afspeelt en je, naarmate de tijd vordert, steviger bij de keel lijkt te grijpen. Drones komen op je vel zitten en je haren staan rechtop. We zijn al een tijdje niet meer zo hard “into trible” geweest, maar nu zitten we er wel degelijk middenin. Na tien minuten sluipen de drums subtiel terug het woud in en blijven we achter met een onheilspellend geluidsbos.

Het repetitieve patroon van strijkers en gesamplede en bewerkte stemmen lijkt op Second Half de boel weer open trekken, maar ook hier zijn de drums weer de overheersende factor die je, willens nillens, op je plaats houden. In Even S ontwaren we een broeierig geluidstapijt dat weer in je nek komt ademen.

Deze opname zit vol kleine subtiele veranderingen en wendingen en daar recht tegenover staan repetitieve drums die in het oneindige lijken verder te trommelen. Byer, ook oprichter van het Magazine-label, is met zijn uit de diepte oprijzende geluidssculpturen een enorme verrijking. Een geweldig debuut dat je met vier nummers veertig minuten lang aan je zetel gekluisterd houdt.

6 april 2011
Koen Van Dijck