Frank Shinobi - Semantics
Honest House
Het is een blij weerzien met de uit Luik afkomstige Frank Shinobi. Die brengt op het Honest House label met ‘Semantics’ zijn tweede full album uit, een dikke vijf jaar na de release van ‘A Little Less More’ en net op het moment dat het label zijn tiende verjaardag in de verf zet met een behoorlijk fijne labelnight in de Botanique.

Duurzaamheid boven! En zo komt het dat het album uitgebracht wordt op stemmig, rood karton. En de muziek is al minstens even opwindend. Het knappe is ook dat de erg uiteenlopende muziek niet snel weggecategoriseerd kan worden. We komen uit op erg opwindende rock met stevige cojones, maar schieten in onze omschrijving helaas noodgedwongen tekort.
Spil van het verhaal is Frank Shinobi. Al laat die zich graag omringen met geweldige medemuzikanten die elk ook eigen muzikale projecten hebben of er deel van uitmaken, zoals bijvoorbeeld Mambo en Coastline Truckers. Samen werken ze bijzonder catchy en melodische muziek uit met invloeden uit de mathrockscène, maar evenzeer geïnspireerd door het rebelse in de punk. Inspiratiebronnen zijn onder meer de brulboeien van At The Drive In, Foals, 31 Knots en pakweg Future Of The Left.
In een dik halfuurtje worden er tien nummers doorgejaagd. Less is more. In Moudjahidin De L'Amour horen we flamencoritmes, die gekoppeld worden aan erg punky vocals en heerlijk gitaarvuurwerk. Safari SM bouwt daar erg intens op verder en laat de luisteraar werkelijk alle hoeken van de kamer horen. Wat klinken die hypnotiserende gitaarmelodieën bijzonder goed. Turborécession komt naar verhouding wat traag op gang en verhaalt over jeugdige woede en ongenoegen ten aanzien van het economische beleid.
Nog maar drie nummers ver en duidelijk is dat Shinobi het verleden niet wegmoffelt, maar eerder op zijn eigen, bijzondere manier herdenkt en herwerkt. Shinobi’s stijl blijft wel humoristisch met een bijzonder hoekje af. En dat merk je ook aan de songtitels, zoals La Saga Du Fardeau of La Ligue Des Barbus. Het loont overigens ook de moeite om de knappe video bij single ‘Sirtaki Sur La Bande D’Arret D’Urgence’ meer dan eens te bekijken.
Opvallend is dat naar het eind van het album de nummers wat ernstiger en volwassener klinken. Zo brengen Altor Humbarek en Beta Test bijvoorbeeld het meer melodieuze werk van Pinback of alweer Future Of The Left in herinnering. Dat we het niet allemaal al te ernstig moeten nemen bewijst Le Yaourt Du Panda.
Er zitten meer dan genoeg prikkelende dwarshaakjes in de muziek en de nummers zouden prima tot hun recht komen op de betere, alternatieve radiozender. Live zou dat zich ook moeten vertalen naar spetterende optredens. Want dit podiumbeest met al de muzikale uppercuts op ‘Semantics’ hoort thuis in de betere concertzaal. Concertzalen en muziekfans weten hierbij weer wat gedaan.