Fromuz - Sodom And Gomorrah

10T Records

Vraag ons om Oezbekistan op een blinde kaart aan te duiden, en we blijven het antwoord schuldig. Maar hier komt wel het progressieve gezelschap Fromuz vandaan, dat ons met ‘Seventh Story’ in 2010 verbaasd deed opkijken. In het Bijbelse ‘Sodom And Gomorrah’ weerklinken grootse ambities, maar die worden slechts gedeeltelijk waargemaakt.

Sodom And Gomorrah



Nieuw is ‘Sodom And Gomorrah’ niet meer; de studio-opnames dateren al van 2008. Toetsenist Albert Khalmurzaev schreef de muziek oorspronkelijk voor een scenische opvoering voor het Nationaal Jeugdtheater van Oezbekistan, maar de choreografie moet de luisteraar er zelf bij denken.

Door de plotse onderbrekingen in de muziek valt op dat ze niet doorgecomponeerd is. Ten behoeve van de luisteraar, die het verhaal min of meer volgen wil, werd ze gesplitst in veertien tracks. Gelukkig maar, want het libretto is zo hoogdravend en in steenkolenengels geschreven dat je er weinig houvast aan hebt.  

Het Bijbelse verhaal over de decadente steden Sodom en Gomorrah wordt hier geherinterpreteerd als het conceptuele fundament voor een verhaal over de moderne wereld, die verwoest wordt door de schadelijke leefstijl en verslavingen van de mens. Het personage Lot verleidt met zijn gitaar de jeugd tot dans en muziek maar vindt Lucifer op zijn pad. Kan het instrument de twee gezworen vijanden verenigen?  

Een dergelijk verhaal levert vaak moraliserende beschouwingen op, maar bij gebrek aan zangpartijen zitten ze diep verborgen onder het instrumentale oppervlak. De voortstuwende muziek (vooral sinistere toetsen en gitaren) zorgt voor een vlotte verteltrant. Nummers als Black Feast en Procession Of Dead Stars intrigeren door de overtuigende arrangementen.

Toch verliest ‘Sodom And Gomorrah’ ook een deel van zijn kracht door het gebruik van clichématige melodielijnen, zoals in Folly Of Mob. De stereotiepe ritmes in 4/4 helpen evenmin. De spanningsboog staat niet altijd strak en de luisteraar verliest gaandeweg zijn interesse. Gelukkig maakt de band een steile slotklim zodat ons bezoek aan de oorden van verderf niet helemaal vergeefs is. 

10 mei 2014
Christoph Lintermans