Function - The Secret Miracle Fountain

Locust

Je hebt eclectische platen en je hebt eclectische platen. De ene soort is een oncoherent samenraapsel van ideeën en weinig verwante songs. De andere lijkt alle kanten uit te gaan maar weet om de één of andere onduidelijke reden toch te begeesteren als geheel. Wij verkiezen persoonlijk de coherente eclectische plaatjes – zoals deze ‘The Secret Miracle Fountain’ van Function – al is er is niks mis met een heerlijk onsamenhangend plaatje op zijn tijd.

The Secret Miracle Fountain



Het verhaal achter Function is niet dat van de gemiddelde band die na een paar jaar ploerten in een repetitiehok eindelijk de wereld mag verblijden met haar muzikale excretie. Function is het ultieme internationale muziekproject van een zekere Matthew Nicholson. Deze rondtrekkende Australiër componeerde, arrangeerde en produceerde door de jaren heen een collectie songs met hulp van een dertigtal bevriende musici in Azië, Amerika, Europa, Afrika, Australië en ja, zelfs België. Kyoto in Japan, Naitauba op Fiji, New York, Sinai in Egypte of Venetië in Italië, muziek kent waarlijk geen grenzen voor deze man.


Ondanks al dat rondtrekken, de gigantische hoeveelheid aan gebruikte instrumenten en de input van zoveel verschillende muzikale entiteiten, is ‘The Secret Miracle Fountain’ als geheel een onwaarschijnlijk coherente en meeslepende reis die een mens doet dromen en verlangen naar dat beloofde land dat aan z’n oren passeert. Op papier is het een zootje, in de praktijk een onmiskenbaar meesterwerk dat experiment, melodie en dromerigheid weet te versmelten tot een begeesterend en boeiend geheel.

Zo is opener Beloved, Lost To Begin With een heerlijk fluisterende ode aan het gelijknamige gedicht van Rainer Maria Rilke. Een hartelijke melodie en een prachtige muzikale invulling met knisperende elektronica, zweverige gitaar en afstandelijke drums. Maar het kan ook wat harder – al is de term ‘hard’ hier relatief -, zoals tijdens The Red Hook Overview, een shoegaze-achtige song die gestaag open bloeit tot een zee van klanken en indrukken. Ook op het uiterst knappe The Wind Itself zijn de elektrische gitaren aan de macht. Het overgrote deel van de plaat is echter gevuld met songs die gehuld gaan in diverse en rijke arrangementen met strijkers, blazers, elektronica, samples, piano en complexe harmonieën. Een goed voorbeeld daarvan is Hanalei (Alone With The Real Magic Dragon), of hoe vijftig ideeën in één lied te steken zonder de kern uit het oog te verliezen. Faut le faire!

Het belang van ‘The Secret Miracle Fountain’ ligt evenwel niet zozeer bij de individuele songs. Het is goed mogelijk dat men als luisteraar een ambienttrack als New Music For Bowed Animals op zich niet echt als essentieel beschouwt, maar gezien binnen het geheel is ie even onmisbaar als enig ander nummer op de plaat, het is evenzeer een schakel in dit onwereldse, impressionistische verhaal dat bulkt van hartelijkheid en verlangen. Warme gevoelens, is het dat niet waarnaar we allen zo op zoek zijn in ons postmoderne leven? Daarom alleen al een warme aanrader, vooral voor fans van shoegaze, droompop, ambient en heerschappen als Jim O’Rourke en David Grubbs.
8 november 2008
Ewoud Beirlant