Galahad - Seize The Day
Avalon Records
Na twee uitstekende albums in 2012 (‘Battle Scars’ en ‘Beyond The Realms Of Euphoria’) heeft Galahad voor dit jaar enkele ep’s in het verschiet liggen. De eerste is er nu en voegt wel degelijk iets toe aan het oeuvre – ofschoon er geen enkele geheel nieuwe song op staat. ‘Seize The Day’ laat vooral horen hoe men van een melodische rockband naar elektrorock geëvolueerd is.

Het titelnummer prijkte oorspronkelijk op ‘Battle Scars’ en werd nu opnieuw gemonteerd en gemixt. De singleversie is overbodig, maar de uitgebreide editie verleent een epische allure aan het origineel. Ook is het wederom genieten van de bijzonder fraaie baslijnen van Neil Pepper, die in 2011 aan kanker overleed en in de credits als inspiratie vermeld wordt.
De levensvreugde staat desondanks centraal in Seize the Day. Het "pluk de dag"-motief keert overigens terug in ‘Dance On A Volcano’, het schilderij op het hoesje van gitarist Roy Keyworth, die het maakte in een Jackson Pollock-achtig, abstract expressionisme.
Toeval of niet, Dance On A Volcano is ook een Genesis-klassieker uit 1976. Die invloed hoor je in de gitaararpeggio’s en de Mellotron in 21st Century Painted Lady. Het is de geüpdatete versie van de ballad Painted Lady die de band opnam halfweg de jaren tachtig en die te vinden is op de verzamelaar ‘Other Crimes And Misdemeanours Vol.1’. In zijn instrumentale vorm wordt de – zoals altijd knap gearticuleerde – zang van Stuart Nicholson vervangen door een kleurrijke impressie op de toetsen.
De live-versie van Bug Eye brengt het eerder steriele origineel uit ‘Following Ghosts’ (1998) eindelijk tot leven. Bovendien kreeg het een nieuw arrangement in Bug Eye 2014, dat spannender en krachtiger klinkt. De liefhebber van retroprog zal de hypermoderne klanken van toetsenist Dean Baker verafschuwen, maar de combinatie met harde gitaren en strak geslagen drums horen we vandaag ook op het fonkelnieuwe ‘Distant Satellites’ van Anathema. Is dit de progrock van de toekomst?