Giant Sand - Heartbreak Pass
New West Records
Howe Gelb is productiever dan ooit. Recent bracht hij nog een aantal boeiende soloalbums (‘Dust Bowl’, ‘The Coincidentalist’,..) uit en ging hij de baan op met Grant Lee Philips aan zijn zijde, een tour die hem onder meer ook in de Arenberg bracht. En nu is er ‘Heartbreak Pass', waarmee hij dertig jaar Giant Sand viert. Toch weer iets bijzonders, gezien het album uit drie volumes bestaat : een wat woester rockgedeelte, een selectie americana en een luik waarin hart en ziel centraal staan.

De opnames voor dit album kwamen tot stand tijdens zijn vele tournees. Het idee ontstond ergens in Brussel. En gaandeweg vielen er op verschillende plaatsen stukjes op hun plaats: wat strijkers in Kreta, een koortje in Canada, een wall of sound in Berlijn,... en de rest in thuisbasis Tucson, al werd ‘Heartbreak Pass’ wel weer in Bristol gemixt in samenwerking met John Parish.
Giant Sand beschikt over een lineup die alsmaar meer uit zijn voegen barst, zodanig dat met recht en reden gesproken kan worden over Giant³ Sand (Giant Giant Giant Sand). Ook dit keer schoof er goed volk aan tafel: Jason Lytle (Grandaddy), Steve Shelley (Sonic Youth), Grant Lee Philips, maar ook minder bekende talenten zoals de Kroatische Lovely Quinces, de italiaanse groep Sacri Cuori en Common Linnets. Leuk ook dat de drummer van de originele Giant Sand-bezetting (Winston Watson) een guestspot toebedeeld krijgt.
Heaventually is een fijne woordspeling, maar trekt op fijnzinnige wijze het wat woestere rockregister open. Dat doet ook Texting Feist waar Gelb & co aan de slag gaan met een Stonesriff. Op Hurtin’ Habit mogen de gitaren evenzeer stevig uit hun stal. Transponder voelt met dank aan stoorzender Jason Lytle aan als een ode aan wijlen Mark Linkous van Sparklehorse.
Het tweede luikje, de americana, wordt ingezet met Song So Wrong dat zo uit de jukebox van een desertbar lijkt te komen. Ontroeren kan Gelb als geen ander, zoals blijkt uit Every Now And Then, dat met zijn Spaanse gitaren, trompetten, pedalsteel, violen en een gospelkoor zowat de meest gelaagde compositie op het album is. Man On A String wordt deels gedragen door de Common Linnets, terwijl Home Sweat Home (een funky Neil Young-pastiche) herinnert aan het leven on the road.
En dan is er de "hart en ziel"-suite. Howe Gelb wisselt regelmatig af tussen gitaar en piano. Hij kan volledig solo uit de voeten (Bitter Suite), maar zijn composities komen het best naar voren als de groep hem bijtreedt: de prachtballade House In Order, het pianogedreven Pen To Paper of de open hartbreuk Gypsy Candle, waarop Gelb met Lonna Beth Kelley duetteert. Een wat lome feel domineert Done. En dan is er nog het onderonsje met dochter Talula (Forever And Always) dat zich tussen schattig en ontroerend situeert.
Howe Gelb is de Don Corleone van de alt country-scene. Drie decennia Giant Sand worden op Heartbreak Pass in kaart gebracht, al zijn we zeker dat, welke koers Gelb ook vaart, het de moeite zal zijn.
Giant Sand staat op 6 Juni op Vestrock.