Glasvegas - Later...When The TV Turns To Static

Go WOW Records

Een eerste plaat is altijd spannend. Een tweede is de bevestiging of de ontgoocheling. En de derde is dan weer de wederopstanding of de finale ontgoocheling, de doodsteek of het krampachtig zoeken naar succes. ‘EUPHORIC///HEARTBREAK’, Glasvegas’ tweede, was eerder de ontgoocheling dan de bevestiging en ‘Later…When The TV Turns To Static’ is eerder de finale ontgoocheling dan de wederopstanding.

Later...When The TV Turns To Static



 “Het startpunt van dit album was ik die mezelf afvroeg of ik nog wel iets te vertellen had”, zei James Allan, de zanger, gitarist, songschrijver en producer van de nieuwe Glasvegas-plaat. Om eerlijk te zijn: wij vroegen het ons ook af toen de berichtgeving rond deze plaat zich op gang trok. ‘Later…When The TV Turns To Static’ komt een halfjaar later uit dan oorspronkelijk gepland door het tekenen bij major BMG. De eerste single ‘I’d Rather Be Dead (Than Be With You) is dan ook al een halfjaar oud en deed ons eerlijk gezegd niet erg uitkijken naar de nieuwe plaat. Tweede single en albumaantrekker If kon dat gevoel niet veranderen.

Maar er is nog wel wat goeds te vertellen over de plaat ook. Gelukkig is er weer verandering merkbaar in het geluid van Glasvegas: de potsierlijke synths van op ‘EUPHORIC///HEARTBREAK’ zijn weer helemaal verdwenen waardoor de sound dichter aanleunt bij die van debuut ‘Glasvegas’.

Het album opent mooi met de titeltrack, een lang en beheerst nummer met dromerige backingvocals en even denken we dat alles weer goed zal komen met Glasvegas. Ook het stevig erin beukende Youngblood is de moeite, over hoe moeilijk het is om jong te zijn en fouten te maken (“Love is hard to grasp/even when it’s easy”).

Choices,  waarin de piano een hoofdrol opeist en de sound van Glasvegas tot zijn essentie herleidt wordt is het mooiste liedje dat Allan ooit geschreven heeft volgens hemzelf en het heeft wel iets, maar tegelijkertijd mist het ook iets waar we de vinger niet op kunnen leggen. Persoonlijk hebben wij het meer voor Secret Truth, ook een heel mooi nummer over twee mensen bij elkaar willen houden tegen beter weten in.

En dan lijkt het op. “It’s all about the money money money money money”, zo opent All I Want Is My Baby, een iets te opzichtige aanklacht tegen het kapitalisme en bovendien een erg matige song. Single If klinkt als iets dat ze zelf eerder al veel beter hebben gemaakt en klinkt op zijn best als eenheidsworst.

In de afsluiters Neon Bedroom en Finished Sympathy misbruikt Allan zijn grootste instrument – zijn stem – door ze verdomd zeurderig te laten klinken. En waar dat achtervoegsel aan Finished Sympathy voor nodig was – klinkt als kapotte synths op een lowbudget horrorfilm uit de jaren zeventig – is ons ook een raadsel.  

In 2008/2009 duurde het meer dan een jaar voor de platenmaatschappij ‘Glasvegas’ ook in het buitenland wilde uitbrengen, maar toen het er dan toch eindelijk was, was iedereen het er wel over eens: topband. ‘EUPHORIC///HEARTBREAK’ was een gigantische teleurstelling en ‘Later…When The TV Turns To Static’ maakt dat we die teleurstelling geen accident de parcours meer kunnen noemen.

De interesse in Glasvegas neemt gestaag af. Het lijkt erop dat het verhaal van Glasvegas geen mooi einde zal kennen en ergens vinden wij dat jammer.

Glasvegas speelt op 6 december in Het Depot.

27 augustus 2013
Geert Verheyen