Goat Girl - On All Fours

Rough Trade

On All Fours

Het mag vooruit gaan in de postpunkgetinte, polychrome wereld van het kwartet uit London dat zich als Goat Girl in de wereld manifesteert.

Nadat ze in 2016 een contract ondertekenden met het illustere Rough Trade-label en ze een aantal singles uitbrachten, debuteerden ze in 2018 met het titelloze 'Goat Girl'. En ook toen mocht het vooruitgaan met negentien songs in goed veertig minuten. Het viertal, Lottie Cream op gitaar en zang, L.E.D. op gitaar, Naima Jelly op bas en Rosy Bones op drums, koos als groepsnaam voor een verbastering van een type-tje: "Goat Boy", uit de tirades van wijlen Amerikaanse standup comedian Bill Hicks.

De speelse, onvoorspelbare en absurd gepunte songs, die bovendien beter klinken dan de gemiddelde postpunk, zijn de verantwoordelijkheid van Londonse producer Dan Carey, die opnieuw zorgde voor een glasheldere en dynamische productie. De zang doet bijwijlen denken aan de onderkoelde vocalen en het timbre van Cat Power in een orkestratie met echo’s van de spaarzame en warme klanken van Pinback.

'On All Fours' is zelfs meer hi-fi dan het debuut en de synthpartijen duiden ook op een voorliefde voor all things krautrock en de aanpak, die Brian Eno graag hanteerde voor pakweg Bowie ('Low') of Talking Heads ('Remain In Light'). Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat sommige nummers (Badibaba en Jazz (In The Supermarket)) in uitgebreide groepsjams tot stand kwamen in de garage van L.E.D.’s moeder of in de wellustig klinkende Yoghurt Rooms in Sussex.

De singles, die 'On All Fours' voorafgingen in december 2020, klinken iets gereserveerder en minder uitbundig, maar zijn popsingles zoals pop anno 2021 mag klinken: veelkleurige melodieën die langzaam maar zeker onder de huid kruipen. En laat u niet misleiden: onder de schijnbaar dansbare postpunk worden, bijna spelenderwijs, de politieke voorkeuren voor globale en sociale rechtvaardigheid zonder dralen beschreven. De bloeddorst van het kapitalisme in They Bite On You, de hypocrisie van het Westen in Badibaba, georganiseerde religie in The Crack. Al dansend een geweten schoppen, waar hebben we dat nog gehoord.

Er valt dus absoluut te genieten van 'On All Fours' van Goat Girl, die het nieuwe muziekjaar kernachtig aftrappen. Fris en intrigerend, zoals we het graag hebben.

25 januari 2021
Laurens Leurs