Hooray for Earth - True Loves

Memphis Industries

Vijf jaar na hun allereerste demo’s bereikt hun muziek Europa. Indien het uit New York afkomstige Hooray for Earth de grote oversteek toen al had kunnen maken, dan hadden ze ongetwijfeld kunnen profiteren van de toen op handen zijnde MGMT-hype. Maar hun muziek heeft voldoende eigen capaciteiten om zelf een wervelwind te kunnen ontsteken. Al moeten ze hier en daar opletten zich niet al te veel in eigen enthousiasme te verliezen.

True Loves



De groep kwam in 2005 samen nadat Noel Heroux, die in zijn homestudio al een tijdje experimenteerde met het bewerken en bespelen van gitaar- en stemopnames, een band zocht die gestalte kon geven aan zijn muziek. Dat leverde al snel heel wat succes op. Daar kan je twee redenen voor verzinnen: hun synthpopachtige sound klinkt vertrouwd in de oren en hun nummers hebben vaak een meezinggehalte op stadionniveau .

En hoewel hun naam een zekere flower power in zich heeft, zijn het toch vooral de jaren tachtig die hun songs opfleuren. Dat levert heel wat momenten op waarbij we concertzalen en weides uit hun dak zien gaan. Op Last Minute wiegen ongetwijfeld heel wat armen in de lucht mee. Het psychedelische broertje van Hot Chip herkennen we in Sails. ‘True Loves’ is daarmee aan zijn derde nummer gekomen en dan brandt het feestje pas goed en wel los.

Met No Love en titeltrack True Loves mag u het feestgedruis rustig verder zetten. Tussen de catchy synthriedels wordt hier en daar nog wat gefoeterd met elektronica en distortion zodat er wat extra edge en punch aan de nummers gegeven wordt. Maar soms is het opletten geblazen. In Same lijkt Noel de Pet Shop Boys-toer op te willen gaan en Bring Us Closer Together zou zich naast Europe kunnen wagen. Wij zien de uitzinnige blikken van het publiek al wanneer het vuurwerk langs alle kanten van het podium de lucht in vliegt.

‘True Loves’ is zeker geen slechte plaat en werkt allicht beter live in een zaal dan thuis in je huiskamer. Wie nog op een poppy psychedelicaplaat vol meezingers zit te wachten kan hiermee alvast opwarmen voor de zomerfestivals.

28 maart 2012
Koen Van Dijck