IAMX - Volatile Times

BMG

De dagen dat we ingebeeld depressief uit het bed klommen en ons in niets anders dan zwarte kledij hesen om dan heel de dag lang ergens te staan zeuren dat de wereld naar de kloten was, liggen gelukkig ver achter ons. Alleen IAMX probeert die herinnering nog levendig te houden en doet dat met de nodige pathetiek en hooghartige theatraliteit. Vaak is het ons iets te doorzichtig en te blasé, maar gelukkig ontwaren we hier en daar een paar sterke nummers.

Volatile Times



En dat is meteen ook de conclusie die we bij de meeste IAMX albums maken. Wat dat betreft is er dus ook nu weer niet veel veranderd. De nodige industrial slaat weelderig rond je oren en de over-geacteerde dramatiek maakt van Chris Corner vaak een onuitstaanbaar aanstellertje. Dat maakt dat we bij een derde van de songs onze ogen een keer ronddraaien in onze oogkassen en een ander derde ons simpelweg niet kan boeien.

Titeltrack Volatile Times is een goed popnummer maar verrast ons niet. Het teert op wat we al zo vaak van IAMX hebben gehoord en Corner maakt van zichzelf weer een verwaande zeurkous die eindeloos met zijn demonen lijkt te worstelen. Zo vergaat het ook Ghosts Of Utopia, Cold Red Light en Oh Beautiful Town. De man heeft duidelijk een leven dat zwaar op de schouders ligt.
Maar hadden we het daarnet ook niet over een paar sterke nummers?

Jawel, want Chris Corner heeft de capaciteiten om degelijke nummers uit zijn mouw te schudden. Bernadette mag dan uit een rariteitencabaret komen gekropen, het klinkt tegelijkertijd als een absurd sprookje van Tim Burton. Zingende violen en ophitsende accordeons geven er een balkantintje aan en stuwen het nummer richting volksfeest. Corners dramatiek komt in deze setting meer tot zijn recht dan in sommige van zijn industrial zwaargewichten.

Daarna volgen nog het uitstekende en roesverwekkende Commanded By Voices en het korte maar bijzonder catchy Into Asylum. In Music People worden de collega’s uit de glamour and glitter muziekindustrie onder handen genomen. Een staalharde militaristische beat moet zijn afschuw onderstrepen. Corner is blijkbaar ook een grote fan van Christopher Hitchens. Voor de Amerikaans-Britse schrijver/journalist werd een ode geschreven waar menig gesneuveld Amerikaans soldaat meteen voor zou tekenen. Zo overingetogen en intens kan IAMX soms zijn.

En zo kan ook ‘Volatile Times’ ook weer zo maar nu en dan echt boeien. Het wordt maar eens tijd om onze eigen best-of compilatie te maken. Het zou een geweldig plaatje kunnen opleveren.

21 maart 2011
Koen Van Dijck