Ian Clement - See Me In Synchronicity

Dox Records

See Me In Synchronicity

Jezus trok, volgens één of ander dik boek, net voor hij zijn publieke leven begon een tijd de woestijn in. Ian Clement deed hetzelfde voor deze plaat uitkwam.

Nee, Ian Clement wil niemand bekeren. Hij had duidelijk niet het winnen van zieltjes voor ogen bij het schrijven van deze plaat. Wel het redden van zijn eigen ziel, een ziel die klappen kreeg doordat hij te maken kreeg met psychoses, het verlies van enkele familieleden en een liefdesbreuk.

Zoek dus ook niet naar gemakkelijk in het oor liggende popdeuntjes, geschreven om in één of ander radioformat te passen en veel geld op te brengen. De nummers op ‘See Me In Synchronicity’ zijn er gekomen omdat er demonen uitgedreven moesten worden, allemaal in één take opgenomen in de ICP studio in Brussel onder toezicht van René Tinner (Can/ Lou Reed/ George Harrison) en met de hulp van topcollega’s als Maarten Flamend, Philippe De Vuyst, Karel De Backer en Esther Lybeert.

Zes jaar geleden was er al het prima ‘Drawing Daggers’, een plaat die in een rechtvaardige wereld een rasmuzikant als Clement een speciaal statuut en algemene bewondering zou opleveren. Dat er nu pas een opvolger is, bewijst nogmaals de ernst en de eigenzinnigheid waarmee Clement zijn vak benadert.

De weinige recensies, die deze tweede plaat oogstte, bewijzen dan weer hoe weinig haver dit raspaard krijgt. Want dat ook dit weer een plaat is die elke rechtgeaarde muziekliefhebber in zijn ban kan krijgen, staat buiten kijf.

De nummers zijn stuk voor stuk sterke reflecties op wat Clement meende te zien en dacht te voelen tijdens een donkere periode van zijn leven. De toon is dan ook donkerder dan op het debuut en mede door de manier van opnemen, klinkt dit album een stuk potiger. Het is nog geen Wallace Vanborn, maar er zit behoorlijk wat zand in de molen.

En Some Would Say opent de plaat dan wel met een zacht aangeslagen gitaar en lieflijk geaaide cymbalen, toch trekken er al snel gitzwarte wolken over de blauwe hemel, want deze song gaat over de dag waarop Clement zijn vader dood in bed aantrof.

De intensiteit neemt evenredig toe in Sight Beyond Sight en single Hardly en zelfs een song over hervonden liefde als For A Rose klinkt, dankzij de diepe drums en de gruizige gitaar, als een zaak van leven of dood. Dat de song in Joshua Tree geschreven werd, is daar misschien niet vreemd aan.

Het groovy Dance Like Love is een lekkere afwisseling vooraleer we met Sidewinder terugkeren naar de tijd van mentale en fysieke isolatie en intreden in de meer psychedelische kant van de plaat met hoogtepunten als Bliss en aflsuiter Turtle & Crow.

“Run that mile / take your time”, zingt Clement ergens en dat deed hij zowel in het leven als met deze plaat zelf ook. Het resultaat is een doorleefde plaat die fans van Aldo Struyf, Mark Lanegan, John Joseph Brill of Strand Of Oaks zeker zullen waarderen.

Laat je live aan de grond nagelen in Het Depot te Leuven (2/4), De Melkweg, Amsterdam (7/4), Nosta, Opwijk (9/4), Minard, Gent (11/4) of Pand.A, Kortrijk (2/5)

27 maart 2019
Marc Alenus