Illum Sphere - Ghosts From Then And Now
Ninja Tune
Daar houden we van: albums die je, in dit geval drie kwartier, gekluisterd aan je stoel houden. ‘Ghosts Of Then And Now’ doet dat zonder meer. Ze komt uit het brein van Ryan Hunn, die onder zijn Illum Sphere-alias al een tijdje aankondigt een plaat van formaat te maken. En kijk, het is hem gelukt ook. Na een reeks ep’s op toonaangevende labels als Fat City, Tectonic en Martyn’s 3024 komt zijn eerste langspeler uit op Ninja Tune.

Niet onterecht en zeker ook niet onlogisch dat het beroemde label kiest voor iemand als Illum Sphere. Zo avontuurlijk het label is, zo vindingrijk kan je de producer en dj uit Manchester noemen. Als deejay maakte hij al naam met zijn eigen Hoya:Hoya party’s. Onder meer Eclair Fifi, Lone en Krystal Klear zijn er kind aan huis. Zijn vorige producties zaten ook meer in de club sfeer, maar met zijn debuutalbum breekt hij de boel open.
Over ‘Ghosts Of Then And Now’ hangt een donkere wolk die ons doet denken aan wat bijvoorbeeld op Tri Angle Records verschijnt. Maar Hunn gaat zonder meer verder. Zo krijgt de donkere elektronica zuurstof door de ijle vocalen van Mai Nestor in At Night en krijgen The Road, Love Theme From Foreverness en Embryonic een soul- en jazzinjectie, mede dankzij de mooie stem van Shadowbox.
De groezelige synths en slepende bassen in Sleeprunner doen ons denken aan John Talabot terwijl RA_Light en One Letter From Death gewaagd zijn aan de spielerei van Four Tet. De sombere pianoklanken en gehakkelde samples in It’ll Be Over Soon dwalen door een guur bos. Daartegenover klinkt de dubby titeltrack van het album als een zonnetje op zaterdagmiddag.
Rondstuiteren doe je met gemak op Lights Out / In Shinjuku en een laatste dans wordt ingezet met de jazzy house van Near The End. Hadden we het over avontuurlijk? Dan vermelden we ook nog graag “divers”.
Illum Sphere verkent vele richtingen en gaat verder dan op eender welke vorige productie. Zonder meer een topplaat.