Kasper Bjorke - Fool
HFN Music
Nog tot het einde van het Europese voorzitterschap in juni kan je in de Brusselse Bozar naar 'Let’s Dansk', een verzameling van exposities, film, literatuur en muziek van - jawel - Deense artiesten. Als ze daar nog iemand zoeken voor een slotfeestje dan kunnen we Kasper Bjørke warm aanbevelen. De dj, producer, radiohost en manager van Trentemøller toont met ‘Fool’ zijn poppy en undergroundkant op één zeer geslaagd album.

De in Kopenhagen gestationeerde muziekfanaat liet zich twee jaar geleden al internationaal opmerken met zijn toen ook al zeer gevarieerde album ‘Standing On Top Of Utopia’, waarop hij schipperde tussen pop, dance en new wave. Jacob Bellens van de Deense groep I Got You On Tape was toen terug te vinden op een van de tracks. Op ‘Fool’ krijgt hij in de eerste helft van de plaat eveneens een voorname rol toe bedeeld.
Het album is trouwens letterlijk in twee delen gesplitst, de ‘Hungry Side’ en de ‘Foolish Side’. Het is op die eerste vier nummers tellende kant dat Bjørke de aandacht weet te trekken met slimme melodieën, lentefrisse baslijnen en catchy zanglijnen. Ze doen je denken aan singles van Junior Boys en het vroegere Röyksopp. Ze hebben altijd iets warms en knus in zich. Muziek met een hoge knuffelfactor. Hoogtepunt? Deep Is The Breath met Jacob Bellens in duet met het jonge, opkomende talent Emma Acs.
Het tweede gedeelte klinkt een pak donkerder. Net als op zijn vorige album mengt hij hier graag newwave met postpunk, voorzien van een pulserende vier vierde beat. De keuze om Laid Back uit te nodigen op het tien minuten durende Bohemian Soul is dan ook niet onlogisch. De mystieke vocalen nestelen zich gewillig tussen de hypnotiserende ritmes en psychedelische synths. Als een niet te stoppen trein dendert het nummer aan één stuk door zonder je ook maar een seconde los te laten.
Datzelfde gevoel hebben we ook bij het bijna even lange D.O.A.H.. Al zijn het hier vooral de Sunn O)))-achtige gitaren die je in het gareel houden. In Ubiquitous hoor je flarden Front 242 en Liaisons Dangereuses.
En daarmee wordt deel twee al snel minder luchtig dan het eerste, maar invloed op de kwaliteit heeft het nooit. ‘Fool’ toont wederom het brede spectrum waarin Kasper Bjørke werkt. Heerlijk plaatje.