Leap Day - Timelapse

Oskar Records

Timelapse

Oorspronkelijk onder de naam King Eider besloten deze Nederlanders vanaf 29 februari 2008 als Leap Day verder te gaan. Dat deze doorstart plaatsvond op een schrikkeldag, staat niet in de weg dat men nu de tiende verjaardag mag vieren met het album ‘Timelapse’.

 

Origineel is het niet: een feestalbum uitbrengen met ouder, onuitgegeven werk, alternatieve versies van bekende songs en een liveversie van Deucalion uit het tweeluik ‘From The Days Of Deucalion’ over de omstreden ideeën van Immanuel Velikovsky. Maar denk nu niet dat de groep er met half werk van af probeert te komen.

Openingsnummer March Under The Symbol legt meteen de nadruk op een goede melodie. Bovendien vertelt het even pertinente als actuele zaken over fascisme en identiteit. “An oddly dressed politician / Foul-mouthed and extreme / Promotes the easy solution / And the patriotic dream". Je moet al van slechte wil zijn om niet Geert Wilders en zijn “Minder Marokkanen”-uitspraak te herkennen. De gitaarsoli van Eddie Mulder maken er een bitterzoet feestje van.

Met het thema "tijd" maakt Mind The Gap aardig kans om de signatuursound te worden van de band. Een verwijzing naar de gesproken waarschuwing in het Londense metrostelsel wordt een metafoor voor de groep Leap Day. Dan krijg je leuke zelf-referentiële vondsten zoals “So 24 hours / Were added to a year / Every fourth year lasted a day longer”. Hier krijgen de toetsen van Gert van Engelenburg en Derk Evert Waalkens alsook Mulders slidegitaar veel ruimte om te schijnen.

Little Green Men komt origineel van het debuut ‘Awaking The Muse’ en verlaat de realiteit. Het nummer betreedt de grijze zone van fantasie en waanzin, vooral uitgedrukt door de mellotron. Jos Hartevelds verteltrant komt hier mooi in de buurt van Peter Gabriel. Half Mens Half Machine stond enkel op het ProgNL compilatiealbum en krijgt terecht een herkansing als bijdrage tot het actuele debat over de werkdruk. Mulder behandelt de drukpunten als een acupuncturist met zes snaren.

Het ingetogen, reflecterende Ancient Times grijpt prachtig middels de mellotron en sustained gitaar terug naar de sfeer van ‘From The Days Of Deucalion’. Het onuitgegeven Awaking The Muse was vast bedoeld voor het debuut en bewijst dat de band ook gewoon (nou ja) een instrumental met een spanningsboog kan schrijven zonder zich in eindeloos gepriegel te verliezen. Deucalion haalde destijds niet het ‘Live At The Northern Prog Festival’-album en dat euvel wordt meer dan goedgemaakt. Het maakt de luisteraar alvast warm voor het aanstaande concert in Rijkevorsel.

‘Timelapse’ is zeker geen mindere god in Leap Days discografie. Dit feestvarken maakt nog eens duidelijk dat hun succesformule een evenwicht is tussen publieksvriendelijke melodieën en knap uitgebalanceerd symfonisch vakmanschap.

Leap Day speelt op zaterdag 15 september om 20u30 in de Singer in Rijkevorsel. DaMusic mag twintig duotickets weggeven. Het enige wat je moet doen is voor 10 september een mail sturen naar win@damusic.be.

5 september 2018
Christoph Lintermans