Light By The Sea - Only Death Makes Icons

Eigen beheer

Only Death Makes Icons

Zij is zangeres bij de Hongaarse metalband Ann My Guard. Hij is actief als gitarist bij onder andere Outside Revelation en Cloudmen. Samen zijn ze een koppel en hebben ze ook een eigen boekingsbedrijf IDVI Agency. Sinds het begin van de lockdown maken ze ook samen muziek. Maak kennis met Eszter Anna Baumann en Davy Knobel ofwel Light By The Sea, die ons op 'Only Death Makes Icons' kennis laten maken met een "vergeten sound". 

Samen muziek maken was niet het oorspronkelijke plan. Het gebeurde eerder per ongeluk vanwege de lange quarantainetijden. Omdat ze met het eigen boekingskantoor zo’n honderdvijftig shows hebben moeten verplaatsen, was er voor hen alleen thuis nog een plek om muziek te luisteren en te maken. Davy begon nieuwe muziek te schrijven en Anna moedigde hem aan om eens te schrijven zonder aan een genre te denken: muziek die uit je hart komt. Anna raakte steeds enthousiaster over de muziek. Hier moesten ze iets mee doen. Vanaf dat moment ging het snel en voor ze het wisten, lagen er een reeks nummers op de plank. De puurste en meest originele nummers, die ze  ooit hebben gemaakt. En belangrijker: van hen twee alleen. 

In opener A Transition In Time, een instrumental, moeten we het nochtans doen met de muzikale gitaar van Davy alleen, ook al zal wie de videoclip gezien heeft, weet dat de échte lichamelijke arbeid toch door Eszter geleverd wordt. Of Mr. Wonderman over Davy gaat, daar hebben we maar het raden naar. In ieder geval maken we kennis met die mooie jarentachtigklank zoals die inderdaad wel eens vergeten wordt. Buiten de warme stem van Eszter doemen er echo’s van The Cure, Echo & The Bunnymen en U2 op. Met Hollywood Vampire, gaan de twee verder op het elan. Het blijft opmerkelijk hoe warm de produktie van dit album wel is. We zijn aan het eind van het nummer helemaal mee en gaan gewillig met het duo op uitstap door hun platenkast.

In Where Have The Dandies Gone wordt stevig geknipoogd naar The Dandy Warhols. Eleanor was het eerste nummer dat klaar was voor de plaat en begint sfeerrijk met akoestische gitaar en Eszter in een knappe zangpartij tot het nummer openbarst als de lekkere jarentachtigklassieker, die nog moest geschreven worden. Crimson Sugar zet ons op het shoegazepad (hoewel dat in de jaren tachtig nog niet zo heette) terwijl we in afsluiter Chelsea Is A Mermaid And She’s Soaking In It met belletjes, sitar en zeemzoete zang eerder het pad van Clannad en Enya aflopen. 

Het was niet de bedoeling om deze muziek ooit uit tebrengen, zo lezen we in de biografie, maar wat zijn wij blij dat we mogen meegenieten van deze (h)eerlijke muzikale tocht doorheen de jaren tachtig en negentig. Het duo werd trouwens intussen voor enkele shows in Nederland uitgebreid tot een kwintet. Hopelijk kunnen ze dit album ook eens bij ons voorstellen. Kan je niet wachten? Op 24/10 is er in de Mezz Breda een feestelijke release, waarna de band er nog enkele shows in Nederland aan vast zal breien.

22 oktober 2021
Bert Gysemans