Malajube - Labyrinthes
City Slang
In 2006 beschreef Pitchfork de muziek van Malajube als ‘labyrinthine’, en de Frans-Canadezen beschouwden dit duidelijk als een compliment. Nu, drie jaar later, komen ze immers met een plaat die nóg complexer en ondoorgrondelijker is dan hun eerder werk én de naam ‘Labyrinthes’ draagt.

Het eerste nummer Ursuline is meteen de intentieverklaring: de poppy elementen die nog wel aanwezig waren op voorganger 'Trompe l'Oeil' maken hier plaats voor een meanderende gitaarstroom, verdrinkende vocalen en spacy intermezzo's waarin de progrock van The Mars Volta doorklinkt.
Ook de gebaldere songs als Porte Disparu, Casablanca of Dragon de Glace lijken op het eerste gehoor willekeurige collages van muzikale vondsten en tempowisselingen. En door die fragmentering luistert het album als een onafgebroken psychedelische trip, waarin we afwisselend Wolf Parade, My Morning Jacket en The Flaming Lips terughoren.
Af en toe neemt 'Labyrinthes' gas terug, al is het maar voor even. Heresie is zo'n intiem rustpunt. Uit de verte komt een dromerige keyboardmelodie aangewaaid, zachtjes ondersteund door de gitaar. Wanneer de zang en daarna ook de percussie invallen, zweven referenties als The Shins door ons hoofd. Maar al na anderhalve minuut is het weer tijd voor iets nieuws en begint het volgende nummer.
De taal vormt geen barrière bij Malajube. Integendeel, het Frans geeft de muziek een apart karakter. Helemaal overstaanbaar zijn de teksten trouwens niet, ook niet met ons schoolfrans. En zo vielen ons vooral de verwijzingen naar religie en de dood op, vaak gesymboliseerd door het lichaam en bloed: "Nos lèvres ne se sèvrent de sang noir". Fatalistische en complexe thema's, en dat hoor je ook terug in de muziek.
Luister één keer naar 'Labyrinthes' en je verdwaalt hopeloos in de wirwar van kronkelende stroompjes. Met wat inspanning begin je echter losse structuren te horen waarop je jezelf kunt laten meevoeren en je gedachten de vrije loop kunt laten gaan. En dát is wat luisteren naar Malajube de moeite waard maakt.