Marek Zebrowski & David Lynch - Polish Night Music
Scared Bones Records
It’s happening again. De Amerikaanse filmmaker David Lynch (‘Twin Peaks’, ‘Inland Empire’, ‘Eraserhead’, ..), één van de allergrootste en meest veelzijdige renaissance men, is niet enkel bezig met een nieuwe reeks ‘Twin Peaks’, maar heeft ook weer muzikale ambities.

Op ‘Polish Night Music’ (uit op Sacred Bones Records, het meest toepasselijke label voor een artiest als Lynch) werkt hij samen met de veel gelauwerde, Poolse concertpianist-componist Marek Zebrowski, die al van zijn vijfde een carrière als muzikant beoogt. Zebrowkski studeerde afwisselend in Frankrijk en de States en werkte zowel solo als met symfonische orkesten aan een oeuvre waarbij hij zowat de hele klassieke muziekgeschiedenis (Bach, Beethoven, Chopin, Debussy, Prokofiev,..) bewerkte en regelmatig te horen en zien was op radio en tv. Een wat toevallige ontmoeting op een filmfestival in Polen leidde ertoe dat Zebrowski zowel als vertaler als componist bijdroeg aan ‘Inland Empire’, waarna er ook een muzikaal vervolg kwam, gezien zowel Lynch als Zebrowski erg into muzikaal experiment en improvisatie zijn.
Opnamesessies voor wat ‘Polish Night Music’ zou gaan worden, vonden deels in Hollywood, deels in Polen plaats. Het album verscheen enkele jaren geleden al in beperkte oplage, maar kreeg dit jaar een rerelease. Een goede zaak voor alle fans die houden van mysterieuze soundscapes en geïmproviseerde pianomuziek. Het album is niet enkel een virtuele herontdekking van Polen, maar ook een uitdrukking van de enorme rol die toeval speelt. “We weten niet waaruit de ervaring van Poolse nachtmuziek bestaat”, stelt Lynch in een interview. En dit unieke album vormt daar de begeleidende soundtrack bij.
Fans van Lynch kopen met dit album natuurlijk geen kat in een zak, want wie enigszins vertrouwd is met diens werk, beseft dat de wereld van Lynch niet enkel bestaat uit horror, maar ook uit mysterie, schoonheid en vooral onzekerheid en twijfels. Het fraaie is dat er op het album echt sprake is van een uitwisseling: Lynch zorgt voor de vreemde, kenmerkend donkere, lugubere soundscapes terwijl Zebrowski die erg toepasselijk opvult met sobere pianotoetsen. Het lijkt een beetje alsof beide muzikanten aan de slag gaan met een blanke, lege ruimte die omgeven is door duisternis.
De vier instrumentale muziekstukken vormen samen een mooi afgewerkt, cyclisch geheel, al is het album in eerste instantie bij voorkeur te genieten op vinyl (met downloadcode voor het eveneens vier tracks tellende livealbum ‘Live At The Consulate General Of The Republic Of Poland’).
De muziek werkt erg bevreemdend, maar is tezelfdertijd erg poëtisch van aard. Dat komt misschien nog het best tot uiting in een recent vrijgegeven live opname waarin Lynch en Zebrowski in het kader van een Lynch-tentoonstelling eenmalig een onuitgegeven stuk uit de ‘Polish Night Music’-sessies spelen en waarbij Lynch het stuk introduceert met de volgende woorden: “They met by accident waiting for the night train / Her eyes met his / Instantly their hearts emerged and swelled / There was a cracking of teeth and laughter“. Slechts een handvol woorden die een extra mysterieuze laag toevoegt aan deze obscure muziek.
De beelden gaat de luisteraar er zelf bij moeten verzinnen (zou moeten lukken met titels as City Back Street, A Landscape With Factory, Interiors of A Woman On A Dark Street Corner). Een fascinerend brokje muziek is dit, al denken we ook dat dit een nog interessantere release had kunnen zijn als er net iets meer tekstuele of beeldende ondersteuning voorzien was. Nu blijft de release net te veel in het ijle hangen, wat niet wegneemt dat ‘Polish Night Music’ een bijzondere aanvulling vormt voor elke muziekcollectie.