Maria Taylor - LadyLuck

Nettwerk

Het is ons een raadsel waarom de wereld nog niet aan de voeten van Maria Taylor ligt. Met haar toegankelijke en mooie popmelodietjes heeft deze dame immers alles in huis om het te maken. De afgelopen jaren bouwde ze een indrukwekkend palmares op, en met 'LadyLuck' voegt ze daar nu een nieuw wapenfeit aan toe.

LadyLuck



Het nummer Song Beneath The Song is waarschijnlijk de meest bekende song van Taylor, nadat het verscheen op de soundtrack van de serie Grey’s Anatomy. Daarnaast maakte ze deel uit van Azure Ray en bezorgde ze ons eerder al de aangename luisterplaten '11:11' en 'Lynn Teeter Flower'. En nu is er dus 'LadyLuck'.

Op haar nieuwe plaat bezingt Taylor het einde van haar knipperlichtrelatie met Conor Oberst (Bright Eyes). Ze bevestigt daarmee dat liefdesbreuken en de bijbehorende blues erg mooie muziek kunnen opleveren. 'LadyLuck' is dan ook zonder twijfel haar meest persoonlijke plaat.

De elektronische experimenten van 'Lynn Teeter Flower' laat ze grotendeels achterwege, een meer sobere klank komt in de plaats. Centraal staan de gitaar en haar nog steeds zwoele en fluweelzachte stem. Die worden bovendien af en toe vergezeld van wat subtiele arrangementen, zoals zoete strijkers of zelfs de mellotron waarmee Taylor al speelde op haar vorige album 'Lynn Teeter Flower'.

“Oh we dreamed a life... It was just like that and just like that it’s done”, zingt Taylor in de single Time Lapse Lifelife. De catchy en uptempo melodie contrasteert op een bevreemdende manier met Taylors ontboezemingen. Ze kiest immers niet voor dramatische, pessimistische en diepdroeve klanken om haar breuk te verwerken. Neen, de nummers klinken zo hoopvol en soms zelfs vrolijk dat de betekenis van de woorden pas na een aantal luisterbeurten doordringt.

In Cartoons and Forever Plans schakelt Taylor de hulp in van Michael Stipe, en dat resulteert in een folky popsong en bovendien een fantastisch nummer. In de bijbehorende clip geneest dokter Maria op wel erg eenvoudige wijze allerlei hartenpijnen, desnoods met naald en draad. Het werd een schattige videoclip, zonder Michael Stipe, maar met een bijrolletje voor de Française SoKo.

Met 'LadyLuck' biedt Maria Taylor ons meer van het moois dat we al kregen op 'Lynn Teeter Flower' en '11:11'. Het blijft een beetje zoetemeisjesmuziek, maar gelukkig van een zeer straffe soort. 'LadyLuck' is niet echt vernieuwend of heel anders dan de voorgangers, maar wel onwaarschijnlijk mooi. Of hoe relatiebreuken uiteindelijk best aangenaam kunnen blijken.

1 juni 2009
Tessa Joris