Matana Roberts - Coin Coin Chapter Three - River Run Thee
Constellation Records
Al enkele jaren is Matana Roberts - een van de hogepriesteressen van de Afrikaans-Amerikaanse, experimentele muziek - bezig met de twaalfdelige Coin Coin-albumcyclus, waar na ‘Gens De Couleur Libres’ en ‘Mississipi Moonchile’ het derde deel, ‘River Run Thee’, van verschijnt.

Als altsaxofoniste verwierf ze voornamelijk bekendheid omwille van haar erg experimentele aanpak. Regelmatig werkt ze aan multidisciplinaire performances en geluidsinstallaties en ze is meer dan geïnteresseerd in geluidsimprovisatie en expressie. Als artieste tracht ze eerst en vooral een bijdrage te leveren aan de versterking van politiek, sociaal en historisch bewustzijn, hetgeen ook blijkt uit haar artistiek statement waarin onder meer de geschiedenis, racisme, genderkwesties en populaire cultuur opduiken.
Voor dit nieuwe album werkte ze samen met geluidsvertrouweling Radwan Ghazi Moumneh in de Hotel2Tango-studio in Montreal (waar ook het eerste Coin Coin-deel opgenomen werd). Opmerkelijk is dat ‘River Run Thee’, in tegenstelling tot eerder werk, een soloalbum is van Roberts die naast saxofoon ook synths en piano speelt. Inspiratie vond ze dit keer voornamelijk in een extensieve reis doorheen Zuid-Amerika begin 2014 waarbij ze een hele hoop historisch bronmateriaal verzamelde.
Je zou bijna vergeten dat Roberts ook nog over een geweldige stem beschikt, zoals uit het maar liefst tien minuten durende, jazzy meanderende All Is Written blijkt. Het nummer vloeit naadloos over in de geluidscollage The Good Book, dat met zijn gezongen samples op zijn beurt de weg vrijmaakt voor Clothed To The Land, Worn To The Sea. Meteen is duidelijk dat dit album allerminst gemakkelijk behapbaar is en echt als een geheel functioneert.
In Dreamer Of Dreams toetert Roberts een eind weg op haar altsaxofoon, net zoals in de erg korte Always Say Your Name’/ Nema Nema-passages. Onderdelen als A Single Man O’ War, As Years Roll By en vooral This Land Is Yours, waarin streepjes folk en blues te ontdekken zijn, ondersteunen het gegeven dat Roberts een bijdrage levert aan sociaal en politiek bewustzijn. Come Away is erg gelaagd spoken word met gospeltinten. With Me Seek illustreert dan weer dat Roberts haar leven lang zal zoeken naar nieuwe bronnen, verhalen, perspectieven en manieren om die te verwerken en een plaats te geven. Als de laatste geluiden van J.P. uitdoven, hebben we er een lange, maar bijzonder boeiende muzikale rit op zitten.
Op het nieuwe album weeft Roberts een bijzonder geluidstapijt waarin fieldrecordings, loops en effecten, altsaxofoon en spoken word mooi in elkaar overvloeien. Deze surreële, auditieve koortsdroom bewijst nog maar eens dat zij echt durft innoveren. De Coin Coin-reeks is wellicht een van de meest ambitieuze en uitzonderlijke, muzikale projecten van vandaag. We zijn alvast erg benieuwd naar het vervolg.