Melanie Mau & Martin Schnella - The Oblivion Tales

Eigen beheer

Akoestische progrock, het lijkt wel een trend, getuige bands zoals A Kew’s Tag. De zingende Duitse tandem van Melanie Mau en Martin Schnella trekt op ‘The Oblivion Tales’ bezielde, meeslepende folkrock uit het keurslijf der houthakkers. Sjamanen werden niet besteld; alles blijft op dit uitstekende album met de voeten op de grond.

The Oblivion Tales

Mau & Schnella maken een warm nest van waaruit ze de mensheid met verborgen, traditionele en waarheidsgetrouwe verhalen uit de heimat opzadelen. Met name de Harz, het noordelijkste middelgebergte van Duitsland, geeft eindelijk de mystieke geheimen prijs in het vierluik met The Spire And The Old Bridge, The Horseshoe, Die Zwerge Vom Iberg en The Dwarfs King.   

The Spire And The Old Bridge en Treasured Memories zijn door het ritme op de handtrommel het best geschikt voor een boombal. De pijpen en fluiten van Jens Kommnick (Iontach, Reinhard Mey) zorgen voor de Keltische inslag. De driestemmigheid ligt als een warme deken over de akoestische arrangementen.

Words Become A Song is met de kampvuurmelodie op een Level 42-baslijn op zijn minst paradoxaal te noemen. Close To The Heart is een naar liefde hunkerend duet langs oude gebaande paden, tot Schnella’s elektrische gitaar eindelijk binnenkomt. Meesterlijk is The Horseshoe, waar Mau's verteltrant naar eenzame hoogten stuwt. Wild West is bestemd voor een countrypubliek en bedient zich met veel branie van de platgetreden clichés van het genre, ofschoon niet parodiërend bedoeld.

De tweede helft van de plaat is een flink eind elektrischer. En dat is een sluwe zet. Schnella kan nu echt loos gaan. Met drummer Jimmy Keegan (Spock’s Beard) krijgen de songs overigens een steviger ruggengraat. My Dear Children heeft verder baat bij Rachel Halls strijkarrangementen. De sage van de dwergenkoning levert een diptiek op: Die Zwerge Vom Iberg is een vette heimatblues in de moerstaal die achteloos transformeert in wervelende progrock, The Dwarfs King varieert hierop voor een internationaal publiek.

Met de kampvuurkandidaten Erinnerungen en Melanie’s Theme sluit de cirkel akoestisch. ‘The Oblivion Tales’ is het doorgecomponeerde vervolg van de aandacht die het duo al enkele jaren te beurt valt op YouTube middels naakte arrangementen van onder andere Kansas en Peter Gabriel. Een verslag hiervan vind je op ‘Gray Matters – Live in Concert’. Toch is ‘The Oblivion Tales’ hier de absolute aanrader. Schrijf dus snel naar martinschnella@gmx.de

21 maart 2018
Christoph Lintermans