Mooryc - Roofs

Freude Am Tanzen

Elke week worden we overstelpt met dancereleases, waardoor de bomen nog maar moeilijk van het bos te onderscheiden zijn. Maar dit debuutalbum van Mooryc bleef bij ons net ietsje langer hangen dan alle andere, en de bijzonder lelijke hoes heeft daar niets mee te maken. Neen, het is vooral muzikaal dat hij in ons oor blijft steken. Want de heel eigen combinatie van elektronica en indie resulteert in een uniek luisterstuk.

Roofs



Het Duitse Feude Am Tanzen-label wordt vaak geassocieerd met de minimal techno-scene, maar dat ze hier en daar avontuurlijker durven te gaan, bewijzen ze ook weer met deze Mooryc. Een man over wie we niet veel meer kunnen vertellen dan dat hij Maurycy Zimmermann heet en op enkele kleine releases en een paar samenwerkingen met Douglas Greed na nog niet al ter veel in de schijnwerpers heeft gestaan.

Maar daar kan nu dus verandering in komen. Al zal het album het in de eerste plaats niet moeten hebben van een succes op de dansvloer, maar des te meer van elektronicaliefhebbers. Wie wil dansen kan zijn gading vinden op het knappe Turtle. Verder wordt vooral geschipperd tussen indietronica (Jupiter), post-dubstep (Bless) en elektronica (Limbo 2). Op die momenten zijn Tanlines, Rone, Four Tet en Boards Of Canada nooit heel ver weg.

Mooryc gebruikt zijn eigen stem om de songs van mooie vocalen te voorzien. Geen gesamplede, verknipte en bewerkte stemmetjes zoals vele jonge producers vandaag graag als noodoplossing zien, maar wel de eigen stembanden die de songs extra warmte meegeven. Bovendien klinkt de gebruikte elektronica okselfris, en kan hij ook nog overweg met een piano. Nice!

Op Seperate Directions komt zijn goede makker Douglas Greed, die twee jaar geleden op hetzelfde label het gesmaakte ‘KRL’ uitbracht, even mee helpen. De beat dendert aan één stuk door, zoals de lokale trein tussen Kontich en Duffel, terwijl ze gezelschap krijgt van zweverige synths die je aan Paul Kalkbrenner zou kunnen toeschrijven.

Een eerste album dat al meteen verrast, dat wil niet meer zeggen dan dat we deze man in het oog horen te houden. Nu nog een nieuwe vormgever vinden voor die hoes.

26 oktober 2013
Koen Van Dijck