Plastikman - EX
Mute Records
De naam Richie Hawtin klinkt in de technowereld na twintig jaar nog steeds als beiaard. Met verschillende projecten en liveshows veroverde hij clubs, raves en festivals, maar het is vooral zijn alter ego Plastikman dat velen doet watertanden. Zelfs nadat hij de afgelopen tien jaar amper nieuw werk plamuurde. Daarom werd er ook reikhalzend uitgekeken naar ‘EX’, dat zelfs geen studioalbum is.

We willen niet weten hoeveel Dior gebudgetteerd had om de Canadees in het New Yorkse Guggenheim museum een exclusieve show te laten spelen. Als we Hawtin mogen geloven dan was het vooral de uitnodiging van Raf Simons, sinds twee jaar creatief directeur bij het Parijse modehuis, die hem overstag deed gaan. Simons houdt al wel langer van ‘s mans minimale technocreaties en dat zette Richie aan om aan nieuw materiaal te werken.
Nu weten we evenwel niet goed hoe we “nieuw” hier moeten definiëren. Het geheel klinkt ons eerder in de oren als een goede update van wat Plastikman eerder uitbracht. We horen zelfs heel veel klanken terug komen die ons op zijn debuut ‘Sheet One’ in vervoering brachten. Ze lijken nog steeds van een andere planeet afkomstig en hebben nog steeds die futuristische ambiance in zich, maar hadden we van iemand die er prat op gaat te experimenteren niet meer mogen verwachten?
In elk geval voelt de plaat warmer aan dan zijn vorige, in 2003 verschenen ‘Closer’. De nummers zijn ook in elkaar verweven zodat er een lange, doorlopende trip ontstaat. En waarschijnlijk geeft de visuele show die bij het concert hoort ook een heel andere dimensie aan de klank, maar daar heb je in je huiskamer natuurlijk weinig aan.
Om kort te gaan klinkt ‘EX’ ons nostalgisch in de oren en weet Richie Hawtin wederom een mysterieus gordijn op te hangen met ambient en technobeats, maar na meer dan tien jaar windstilte hadden we toch net iets meer verwacht. Misschien dan volgende keer toch maar een studioalbum waarop de man lang kan zitten broeden. Hopelijk komt er dan weer iets vernieuwends of baanbrekends naar boven.