SBTRKT - Wonder Where We Land
Young Turks
Glanzend schoon en toch donker: het artwork van ‘Wonder Where We Land’ oogt zoals SBTRKT’s beats klinken. De symboliek van het artwork laat zich al snel raden na een blik op de tracklist: de hand is die van Aaron Jerome (ofte SBTRKT) zelf, het intrigerende zwarte wezen staat voor de vaak al even karakteristieke gastvocalisten.

Sampha, Jerome’s vaste partner in crime, duikt na intro Day One al meteen op in Wonder Where We Land, om verschillende keren terug te keren. De titeltrack heeft als song niet meteen veel te bieden. Toch toont Sampha al snel meer dan ooit de gedroomde partner voor SBTRKT te zijn: zijn vaak oververhitte, hese stem staat in fel contrast met de onderkoelde beats.
De songs met Sampha worden gelukkig enkel beter. Temporary View behoort tot het betere single-materiaal op het album. Met If It Happens krijgt Sampha even zijn All Of Me-momentje, en dan is er nog Gon Stay, dat ons zowaar aan Paul Simons ‘Graceland’ doet denken. SBTRKT verlegt zijn grenzen!
Zo ook Ezra Koenig. Op NEW DORP. NEW YORK, dat de grote prijs der catchyness op deze plaat in de wacht sleept, rapt de Vampire Weekend-frontman heel wat goed klinkende onzin: “Flag flappin' in Manhattan / New Dorp New York / Gargoyles gargling oil / Peak of the empire, top of the rock”. Bovendien horen we er een frisse, vernieuwende en funky SBTRKT.
Verder het vermelden waard: Raury, nog groen achter z’n oren, met zijn ongemakkelijke gangsterrap op Higher. Of het oosters aandoende Look Away met Caroline Polachek, dat op FKA Twig’s alom geprezen ‘LP1’ had kunnen staan en daar ook haar vrouwtje had gestaan: sensueel en melodieus. Op afsluiter Voices In My Head horen we een speelse A$ap Ferg over een al even speels jazz-meesterwerkje van Aaron Jerome’s hand.
Het is op Lantern dat SBTRKT voor het eerst op de plaat even tijd neemt voor zichzelf. Dat resulteert in een gelaagde compositie, die de luisteraar met een rotvaart door menig drum ’n bassberg en dubstepdal doet sjezen. Goede hoop voor Osea dus, dat echter eerder naar soundscape neigt, met zoemende synths en brommende bassen. Everybody Knows had niet op de plaat gehoeven: de song doet al snel de woorden “easy” en “listening” in ons opborrelen.
In zijn geheel kan ‘Wonder Where We Land’ niet op tegen debuut ‘SBTRKT’, daarvoor zijn de songs te wisselvallig en lost de grote lijst gasten niet altijd de verwachtingen in. Desalniettemin telt de plaat enkele bijzonder fijne tracks en heeft SBTRKT met zijn productiewerk opnieuw bewezen waarom hij zo relevant is in de elektronicawereld.
SBTRKT speelt op 17 november in de Vooruit.