Sia - We Are Born

Sony BMG

Soms moet een mens aardig aan zijn carrière timmeren. En dat is bij muzikanten niet anders, maar talent komt vroeg of laat altijd wel boven drijven. Met het nieuwe album ‘We Are Born’ bevestigt Sia dat haar talent terecht aan de oppervlakte kwam en dat ze gerust de schijnwerpers kan delen met de grote popartiesten. De Australische klinkt opvallend happier op dit nieuwe studiowerk. Iets wat haar duidelijk goed ligt.

We Are Born



Aanvankelijk klonk 'Some People Have Real Problems' nog intimistisch, emotioneel en persoonlijk, hoewel afsluiter Buttons al de richting aangaf waarheen de volgende uitstap zou gaan. Ook haar werk voor de loungy popband Zero 7 had steeds een donker tintje en dance hit Drink To Get Drunk was ook voorzien van een dubbele bodem. Een mens zou dan snel geneigd zijn te zeggen dat Sia nu de mainstraimkaart trekt, maar zo kort willen we hier niet door de bocht gaan.

We krijgen kleurrijke popdeuntjes die sterk en zelfverzekerd in hun schoenen staan en de ene keer willen entertainen en dan weer een gevoelige snaar proberen te raken. Zo lopen Bring Night en Stop Trying over van ongerepte kindervreugde terwijl we bij Be Good To Me en I'm In Here de neiging hebben onze kamerplant, bij gebrek aan beter, in de armen te sluiten en zachtjes mee te wiegen op de muziek.

Al moeten we er aan toevoegen dat de plaat nooit zo hard weet te ontroeren als 'Some People Have Real Problems'. Nummers als The Girl You Lost On Cocaine (alleen de titel al), Academia en de prachtige The Kinks-cover van I Go To Sleep, dat eerder ook al door Cher en The Pretenders onder handen werd genomen, raakten ons meer dan eender welk nummer op dit nieuwe vehikel.

Coveren doet miss Sia trouwens graag. Eerder bewerkte ze al nummers van Radiohead, Britney Spears en Cyndi Lauper en nu gaat ze aan de haal met Oh Father van Madonna. Spijtig genoeg kan haar versie niet meteen beklijven en blijft ze wat op de vlakte.

Misschien moeten we 'We Are Born' maar gewoon met een gezonde knipoog bekijken en ons zorgeloos laten meedrijven op de ongegeneerde aanstekelijkheid van The Fight en Clap Your Hands en ons schaamteloos heupwiegend inlaten met de hit You've Changed. Dit is ook zonder meer een knap geproducet plaatje dat, voor wie het wil horen, vol leuke spielerei zit en opgevrolijkt wordt door Sia's stem die af en toe weet te verrassen. Luister maar een keertje naar Cloud of het soulvolle Be Good To Me.

Een album dat we met andere woorden opzij moeten leggen om de komende strenge winters door te komen, willen we bespaard blijven van een driedubbele depressie.

27 juli 2010
Koen Van Dijck