Silmus - Laaksum

Volkoren

Laaksum

Hoe muziek en verhaal elkaar toch kunnen versterken. Het uitgestorven Friese plaatsje Laaksum is het kleinste vissersdorp van Europa: desolaat en vol herinneringen. Geluidsartiest Gert Boersma ofte Silmus liet zich aan de hand van een vogelveer terug flitsen naar zijn eigen verleden en goot dit thema gedurende drie jaar, samen met enkele medemuzikanten, in een verstilde muzikale vorm. 

‘Laaksum’ is een mooie, unieke plaat vol dromerige ambient en sfeerlandschappen die in het verlengde ligt van twee eerdere releases van Gert Boersma, ‘Ostara’ en ‘Shelter’: minimaal, filmisch en haast meditatief. Het verhaal achter ‘Laaksum’ zorgt echter voor extra elementen en veldopnamen als wind, zee en vogels. Zaken die allemaal ook mooi meebouwen aan de alomvattende sfeer van dit album.

Silmus laat zich op deze sfeerprent versterken door drummer Minco Eggersman (The Spirit That Guides Us), pianist en producer Jan Theodoor Borger en cellist Guy Celem: stuk voor stuk muzikanten die vertrouwd zijn met het “less is more”-principe waar ook dit schijfje stevig mee goochelt. ‘Laaksum’ moet je dan ook beschouwen als een beleving, een totaalplaatje waarin Boersma je meeneemt op een trip down memory lane.

Denk aan strelende, dromerige ambient. Silmus speelt met het rijk van spaarzame noten en de sfeer van galm. Melodieën zijn gemoedelijk en harmonieus. Instrumenten als cello, piano en akoestische gitaar voelen elkaar aan en toetsen elkaar af. Drums of percussie zijn zeldzaam, maar effectief, zoals de diep bonkende oertrom in Meeting At Stonerow.

Nooit druk of experimenteel, maar wel verrijkend en met voldoende geduld en stiltes. De klanken van deze plaat voelen aan of je in een heerlijk warm melodieus bad wegzinkt.

Zo is de titeltrack een geheel van strelende, dromerige elektrische gitaarslagen, meanderende pianotoetsen, water- en vogelgeluiden (van koolmees, kolgans en scholekster): relaxerend en beeldend. Of neem Dancing On The Pier, Discovering The Sea, waar je meteen zelf de muziek bij kan verzinnen.

Zo is dit album een soundtrack bij landschap en natuur, waarop Mirjam Feenstra in een nummer als Sacred Place het hoog zinderend gitaarspel en de verrijkende pianotoetsen aanvult met etherische vrouwenzang in één omvattende doezelscape.

Silmus is gespecialiseerd in composities waarin spaarzaam spel, veldopnamen en vele echo- en halo-effecten elkaar weten te versterken. Op deze plaat komt daar nog een unieke invalshoek bij, één die iedereen moeiteloos doet mee mijmeren en verlangen naar lange strandwandelingen, het zoeken naar schelpen en eindeloos staren over een golvende zee.

Tip: kijk zeker ook naar de mooie foto’s van Gert Boersma en de tekeningen van Daniel Thomassen wanneer je wegdroomt met ‘Laaksum’.

9 april 2019
Johan Giglot