TaxiWars - Artificial Horizon

Sdban Records

Artificial Horizon

“Zodra ik voelde: dit hebben we al gedaan, moest het weg”. Zelden hebben we een muzikant zo'n wijze uitspraak weten doen als Tom Barman enkele weken geleden in Humo. De bands, die hetzelfde liedje blijven uitmelken tot de koe uitgedroogd is (ja Kings Of Leon en Editors, we kijken naar jullie) , willen we geen eten geven. En dat lijkt ook de Antwerpse duizendpoot te beseffen. Op ‘Artificial Horizon’, ondertussen al de derde plaat van TaxiWars, verkent Barman samen met zijn luitenant Robin Verheyen nieuwe… horizonten.

Dropshot zet meteen de toon van de verandering in: een repetitief maar o zo hypnotiserend motiefje sleurt ons meteen mee in de koffer van één of andere veel te dure Italiaanse wagen. Om afgehakte paardenhoofden in ons bed te vermijden gaan we niet dieper in op het maffiagegeven, maar u snapt ondertussen wel in wat voor een heerlijke film noirsfeertje het nummer baadt. De spoken wordsamples en de saxofoon manifsteren zich helemaal in functie van de song. Topopener!

Dat er dankzij de Barmanfactor sprake is van kruisbestuiving tussen TaxiWars, dEUS en Magnus mag geen mirakel heten, maar toen Sharp Practice door de boxen groovede moesten we toch heel hard aan die laatste denken. Laat dat alles behalve een verwijt zijn, want het gaat hier weldegelijk om een opzwepend en onweerstaanbaar dansbaar nummer.

De waanideeën, die door het hoofd van Tom Barman spoken, zullen we er waarschijnlijk nooit uit krijgen, maar soms moet iemand hem toch zeggen dat hij die dekselse stemvervormer links moet laten liggen. De man beschikt over een goede stem en toch blijft hij die door een mangel van effecten halen.

Of wij fan zijn van jazzballads? Soms, op voorwaarde dat het niet te pathetisch is. En dat lijkt de band maar al te goed beseffen in Irritated Love. De geest van Chet Bakers My Funny Valentine waart bij momenten doorheen het nummer, en dat zegt volgens ons meer dan genoeg.

Het duo Safety In Numbers en Different Or Not is om duimen, vingers en riet bij af te likken.  De eerste song zou niet misstaan in de discografie van dEUS, wat sowieso al een groot compliment is. Op Different Or Not mag Verheyen de longen nog eens uit het lijf blazen met gierende saxofoonintermezzo’s.

Op deze plaat schommelt TaxiWars tussen nachtelijke escapades in de grootstad en avonden in een rokerige jazzclub. Afsluiter On Day Three is van zo'n ontegensprekelijke schoonheid dat het hokjes en sferen overstijgt. Of het één van de beste songs is die Barman ooit heeft geschreven? Zonder twijfel, al moet natuurlijk elk lid van de band een aantal pluimen op de hoed krijgen. Laten we het dan gewoon een parel uit de Belgsche jazzgeschiedenis noemen.

Of 'Artificial Horizon' ook een parel is uit diezelfde geschiedenis moet de tijd uitwijzen, al durven we daar geen geld op inzetten. Dat hoeft natuurlijk gelukkig ook niet. Dit is gewoon een goede, diverse plaat van een band die na drie platen nog steeds kan verrassen.

TaxiWars komt op 10 november naar de Ancienne Belgique, een dag later treden ze op in Reflektor te luik. Tickets zijn nog steeds verkrijgbaar.

24 oktober 2019
Nick Van Honste