Teen - Love Yes

Carpark Records

Ze zien er verleidelijk uit op de hoes van hun derde album, de dames van Teen, maar hebben ze meer te bieden dan mooie snoetjes?

Love Yes



Op de een of andere manier doen ze wat denken aan de vier meisjes op de hoes van Robert Palmer-single I Didn’t Mean To Turn You On. Niet alleen door de Venetiaans roodgestifte lippen, de zwaar opgemaakte ogen en de manier waarop Teeny Lieberson vrank in de camera blikt, maar ook door de combinatie van de witte blouse en de zwarte rok.

En ook muzikaal blijkt er wel een overeenkomst tussen deze band van vier dames en de bom testosteron die Palmer was ten tijde van ‘Riptide’. Want de bas van Boshra AlSaadi huppelt net als hij dat op voornoemde song doet en de synths van Lizzie Lieberson bepalen grotendeels het geluid.

Maar waar Palmer zijn mannelijkheid uitspeelde, gaat deze plaat net over de vrouwelijke psyche. In haar teksten onderzoekt Teeny Lieberson hoe seksualiteit en spiritualiteit een vrouw uit evenwicht kunnen brengen of net sterker kunnen maken. Daarbij raakt ze universele ideeën aan over loyaliteit, plezier, zuiverheid, macht, ouder worden en de liefde.

De vooruitgeschoven single Please heeft een geheel eigen sfeer en werd dan ook geschreven door zus Lizzie. Het was ook de eerste song die ontstond na ‘The Way And Color’, het vorige album van het viertal. Het is een hypnotiserende track met elektronische golven die dwars op het tegendraadse ritme lijken te staan en op ijle wijze gezongen woorden.

Wat een verschil met die andere single All About Us waarin de band als een strak geheel klinkt, vol vertrouwen en krachtig. Deze song ontstond pas nadat songschrijver Teeny Lieberson zich herbronde in een hutje in Kentucky. Zij zat een winter lang zonder energie, maar daar hervond ze haar creativiteit en schreef ze een pak nummers.

Die nummers werden in New York verder ingekleurd door de rest van de band, maar de opnames gebeurden ver van de drukte en het lawaai van de stad in de Old Confidence Lodge in Riverport. Daar speelde de band de songs zoveel mogelijk live in om de energie zo het best te vatten.

Alles klinkt inderdaad zeer levendig en bruisend. Zelfs meer ingetogen nummers als Another’s Man Woman spatten door de luidsprekers, maar uiteraard valt het meer op bij hitgevoelige songs als Tokyo  en Example. En omdat Teen ook het experiment niet schuwt, zoals in Animal, klinkt Teen zeker zo interessant als bijvoorbeeld La Luz, Au Revoir Simonne en Haim.

Het zal wel zijn dat het antwoord op de vraag van de inleiding dus een volmondig yes is.

19 februari 2016
Marc Alenus