The Germans - Mother Sings In Front Of The House
Rough Trade / Rockoco
Het mannenbastion dat achter de naam The Germans schuilgaat is - al zou men anders durven vermoeden - een product van eigen bodem. Met deze ‘Mother Sings In Front Of The House’ voegt het een tweede plaat toe aan zijn palmares. De groep debuteerde in 2008 met ‘Elf Shot Lame Witch’, en mocht in de jaren daarna voorprogramma’s verzorgen voor onder meer The Kills, Fuck Buttons en soundgenoot Millionaire. Niet slecht bezig, zeggen we dan.

Toch, The Germans heeft een erg specifieke sound, en het zal slechts weinigen gegeven zijn om de volledige plaat te beluisteren zonder af en toe de wenkbrauwen te fronsen of zelfs de stopknop in te drukken. Met zijn mysterieuze noiserock lapt het Belgische viertal de traditionele regels aan zijn laars. Het is het soort muziek dat uw kinderen 's nachts gegarandeerd opzadelt met beelden van monsters onder het bed en andere schrikwekkende creaturen.
‘Mother Sings In Front Of The House’ is namelijk een opvallend allegaartje van chaotische ritmes, psychedelische gitaaruitbarstingen, weinig samenhangende melodieën en titels als Poor Women And Homos.
The Germans is dan ook nooit echt een groep geweest die hapklare nummers voorschotelt. Opener Songs Of Forgiveness bijvoorbeeld combineert een merkwaardige meerstemmigheid met experimentele gitaargeluiden, echo’s en een gejaagde baslijn, die wel meer dan één luisterbeurt vragen om ons van hun genialiteit te overtuigen.
Ook titelsong Mother Sings, A Romian Crowd en If You Think That You May Have kiezen voor een onconventioneel pad. Luitman gaat zelfs nog een stap verder, en wisselt zang in voor… tja, voor wat precies? Laten we het bij ‘geluid’ houden. Af en toe worden we dan toch nog verrast door melodieuze zanglijnen. Zoals op Lonely Kid, dat zo van een Arctic Monkeys-album geplukt lijkt.
Je kan hen veel labels opplakken, deze Duitsers die geen Duitsers zijn. Noisepop, krautrock of grunge, om er maar enkele te noemen. Maar dat ze origineel uit de hoek durven komen, moeten we hen zonder twijfel nageven. En dat ze lef hebben vooral. In tijden als deze, waarin catchy melodieën nog het liefst van al voorgekauwd aan de consument worden voorgeschoteld, moeten bands als The Germans waarschijnlijk niet meer op al te veel airplay rekenen. Maar op respect en trouwe luisteraars des te meer.
En als je op Valentijn dan toch niet graag al te romantische doet: The Germans spelen op We Are Open, 14 februari, Trix Antwerpen